Соціоніка



Головна
Соціонічний тест
Соціонічні типи
Модель А
Соціонічні аспекти
Аспекти за В.Д.Єрмаком
Ознаки типів
Ознаки Рейніна
Алгоритм обробки інформації
Інтертипні відносини
Таблиця відносин
Хто такий дуал
Рекомендації із сумісності
Соціонічні квадри
Малі групи
Дуальна природа людини
Соціонічні поняття
Типові помилки



Функціональні описи В.Стратієвської
з книги "Як зробити, щоб ми не розлучалися", МСП, 1997 р.

Драйзер - етико-сенсорний інтроверт (опис соціотипу)

Блок ЕГО* 1-а позиція* Програмна функція* "Етика відносин"

Програма Драйзера ставить своїм завданням насамперед виявити існуючі негативні етичні тенденції та боротися з ними до повного їх викорінення. Через ці причини для Драйзера прийнятні лише ті відносини, в яких він бачить для себе і для суспільства найменшу ймовірність неприємностей.

Можливо тому всі "драйзерівські" заповіді такі категоричні і включають насамперед саме те, чого людині робити не можна.

Найчастіше взаємини з людьми у Драйзера будуються на двох заповідях: "Не роби іншим того, чого не бажаєш собі" та "Око за око, зуб за зуб". Тобто, якщо людина не зробила тобі нічого поганого, ти не маєш права до неї погано ставитися, але якщо ти в ньому припускаєш здатність зробити поганий вчинок, твоє право йому не довіряти, і, більше того, твій обов'язок – застерегти інших. Якщо не розуміти цієї мотивації, може скластися думка про Драйзера, як про пліткаря, що "любить перемивати кісточки іншим". Хоча саме представники цього типу при їх вродженому розумінні, що таке "добре", а що - "погано", а також при їх комплексі "очікування неприємних наслідків" терпіти не можуть пліткувати ні про інших, ні про себе, вважаючи лихослів'я справою негідною і небезпечною, але застереження - це їхнє святе право та обов'язок, і вони завжди готові та вміють його відстояти.

Іноді, через слабку інтуїцію і логіку, Драйзер сам страждає від обмеженості власної етичної програми. Наприклад, якщо йому сказати: "Я ж тобі нічого поганого не зробив, чому ти мені не довіряєш?", то він починає усвідомлювати, що його поведінка суперечить його власним принципам. Тобто він "карає" людину ще до провини і, усвідомивши це, Драйзер чинить дуже непередбачливо - дозволяє собі бути відвертим з людиною, яка у нього довіри не викликає (що, як правило, обертається для нього великими неприємностями).

На щастя для себе, представники цього типу досить рано починають розуміти свою природну перевагу (і нікому не дозволяють її оскаржувати) - вміння бачити в людині схильність до поганих вчинків, вміння бачити етичний потенціал оточуючих людей.

Драйзер - чудовий фізіономіст, винятково спостережливий, здатний за ледве вловимими, тільки йому помітними ознаками скласти дуже точне уявлення про характер людини і про мотиви її поведінки.

Кожну людину, яка вперше опинилася в полі її зору, Драйзер ніби "препарує" своїм пронизливим, "рентгенівським" поглядом, під яким мало хто почувається затишно. Найточніше уявлення про "етичність" людини, про мотиви її поведінки складається у Драйзера саме за першим враженням.

У негативній думці, що склалася, він, як правило, не помиляється, а якщо і погоджується відмовитися від первісного враження, то тільки для того, щоб зайвий раз себе перевіряти ще раз. (Наділивши його цією цінною якістю, природа ніби вибачилася за те, що так обділила інтуїцією та логікою.)

Користуючись цим своїм природним щитом, Драйзер будує стосунки з людьми дуже обережно, навіть насторожено. Його дратує, коли цій його властивості протиставляють альтернативу "первісної дружелюбності до всіх без винятку". Така установка його збиває з пантелику, оскільки не суперечить його етичним принципам, але водночас є для нього небезпечною, оскільки змушує забути про свої сильні якості та підставити під удар слабкі.

Драйзер часто справляє враження людини замкнутої та некомунікабельної. Справді, він краще почувається у звичному і перевіреному оточенні. І лише підкоряючись обставинам, буквально змушує себе розширити коло своїх знайомств.

Драйзер завжди знає, як до нього ставляться, завжди відчуває ставлення до себе. Завжди відчуває брехню, фальш і лицемірство і стосовно себе, і стосовно інших.

З властивим йому максималізмом, в якому знаходять відображення всі його непохитні етичні принципи, Драйзер вважає за краще підтримувати відносини тільки з тими людьми, які повністю відповідають його моральним критеріям. І навіть якщо складається враження, що він пред'являє своєму оточенню занадто завищені вимоги, Драйзер не здатний знизити їх, як би про це не просили.

Не бачить і не уявляє себе поза системою власних моральних цінностей. Порада "Будь ти простіше!" - не для нього. Ситуація "любовного трикутника" йому абсолютно неприйнятна. Сама думка про невірність своєму партнерові здається йому блюзнірською - він і сам не допустить невірності по відношенню до себе і не дозволить собі відбити партнера в іншого.

Поняття "сексуальних свобод" допускає лише як область еротичних фантазій. (І то не для себе.) Але в реальному житті ні для себе, ні для свого партнера цього не дозволить: занадто гордий, щоб ділити його ще з кимось.

У відносинах дуже послідовний, принциповий. Максималіст. Коханню, дружбі віддається повністю. Віддає все, що має і навіть те, чого не має. (Може взяти позику, щоб сплатити борги свого друга.)

На щирий інтерес до себе зворушливо чуйний. І це зрозуміло: адже на його "рентгенівський" погляд оточуючі реагують здебільшого негативним ставленням, яке він завжди дуже гостро відчуває і до якого звикає як до чогось постійного у своєму житті. Тому на щиру прихильність до себе вважає своїм обов'язком відповісти взаємністю. Але якщо помічає, що хтось зловживає його прихильністю, без жалю розлучається з такою людиною. Драйзер довго пам'ятає зло і намагається розірвати всі стосунки з тим, хто хоч колись завдав йому неприємностей. Іноді він може підтримувати видимість спілкування, хоча насправді для нього цієї людини вже не існує.

У постійному прагненні "викорінити все зло на землі" (яке в умовах психологічного дискомфорту концентрується саме на найближчому оточенні), Драйзер буває надто швидким на "етичну розправу". Він, як ніхто, вміє за першої ж підозри "приперти до стінки" свого "обвинуваченого", не залишаючи йому жодного шансу виправдатися. (А заразом, і себе позбавляючи можливості розвивати відносини позитивно.)

Драйзер обожнює "з'ясовувати стосунки" (знову ж таки, наслідок слабкої інтуїції), у разі психологічного дискомфорту або затяжної кризи відносин він може спеціально спровокувати сварку, щоб отримати додаткові дані для підкріплення власних спостережень і для повної впевненості, що до нього ставляться саме так, як він це відчуває.

Недовірливий за своєю природою, він важко "зачаровується": як би він не любив, як би не був прив'язаний, ніколи не заплющує очі на недоліки людини - адже це можливе джерело майбутніх неприємностей.

Драйзер взагалі мало кому симпатизує (занадто багато бачить). Буває досить важко досягти його довіри, викликати на відвертість. (Хоча він і вибовтує багато зайвого непомітно собі, оскільки, як і всі сенсорики, непомітно собі висловлюється гранично конкретно). Але навіть навмисно дозволяючи собі довіритися будь-кому, Драйзер ніколи не виключає можливості, що його одкровенням зловживатимуть: по-перше, він розуміє, що взаємна відвертість - неодмінна умова (або обов'язок) дружніх відносин, по-друге, боїться образити людину недовірою, а по-третє, іноді почувається досить сильним і здатним вистояти в будь-якій, етично складній ситуації (на той випадок, якщо його "секрети" стануть відомі оточуючим).

Негативною думкою про себе Драйзер принципово не бажає цікавитися, оскільки завжди безпомилково знає, хто і як до нього ставиться. Крім того, не передбачає за собою поганих вчинків, оскільки у всьому слідує своїй першій "програмній" етичній заповіді. З цієї ж причини намагається ігнорувати плітки - це "етичне сміття", яке не заслуговує на його увагу. Вкрай дратується, коли змушений вислуховувати негативну думку про себе: "Ні, ти послухай, що про тебе говорять!.." - вважає це жорстокістю, дурістю та прямим насильством над собою ("Та мало хто злословить!").

Ще гірша для нього ситуація, в якій йому інкримінуються якісь міфічні провини і в якій він змушений виправдовуватися (не дай Боже ще публічно!) незрозуміло в яких гріхах; таке для Драйзера зовсім нестерпно і призводить до крайнього роздратування.

У побутовому спілкуванні Драйзер намагається тримати далеку психологічну дистанцію майже з усім своїм оточенням. Намагаючись уникати неприємного суспільства, може ізолювати себе від "ворожого" навколишнього світу, іноді, добровільно замикаючи себе "в монастир". (Іноді навіть на довгі роки - приклад Бріжіт Бардо.)

Драйзер вважає за краще спілкуватися тільки з вузьким колом своїх близьких, перевірених друзів. Але це стосується лише його особистого спілкування, його особистих симпатій та переваг. "Чужі" - це ті, хто не викликає у нього довіри і в суспільстві якого він відчуває психологічний дискомфорт. У силу слабкої інтуїції можливостей і певної обмеженості життєвого досвіду Драйзеру іноді властиво ділити людей на "своїх" і "чужих" за етнічною або ментальною ознакою, але тим страшніше і болючіше для нього розчарування, коли він у "своїх" колах зустрічає "чужих" людей які ставляться до нього вороже і зловживають його довірою. Зрештою, поділ на "своїх" і "чужих" у Драйзера дуже умовний і протягом усього його життя зазнає багато змін.

Драйзер дуже не любить, коли його дружби домагаються насильно. Побоюється людей, які "лізуть у душу з відмичкою" (хоча найчастіше саме "на відмичку" і відкривається). Не любить, коли намагаються ним маніпулювати. Не любить, коли в нього перехоплюють "етичну ініціативу". Взаємини для людей - основна сфера його інтересів і спостережень, предмет постійних роздумів та аналізу. Саме тому він такий вибірковий у виборі друзів та партнерів. Тільки його дуал Джек, підсвідомо зорієнтований на аналогічні етичні цінності, відповідає драйзерівському уявленню про дружбу. (Та й то не завжди!)


Блок ЕГО* 2-а позиція* Творча функція* "Вольова сенсорика"

Драйзер вміє і може підкоряти людей системі своїх етичних та моральних цінностей, яка становить весь сенс його існування. Він найменше схильний залишатися стороннім спостерігачем етичних проблем суспільства. Тому активно бореться з будь-якими відхиленнями від моральних і моральних норм, чим і здобув собі славу "войовничого мораліста".

Представники цього типу вважають своїм обов'язком виявляти все те зло, яке виявляється в навколишньому просторі. Викривати суспільні вади, боротися зі злочинністю, порушенням суспільної моралі; боротися за загальне благоденство, за чистоту моральних норм, за відновлення справедливості, за екологію навколишнього середовища - найперше його заняття.

Драйзер ненавидить організоване зло і завжди прагне протиставити йому згуртоване добро ("войовничу чесноту"): "...якщо люди порочні пов'язані між собою і становлять силу, то людям чесним треба зробити тільки те ж саме" (Лев Толстой).

Драйзер ненавидить сам принцип організованого насильства "Як можна об'єднувати зло?! - адже це жахливо! Це означає готувати катастрофу і заподіяти горе багатьом людям. Це треба припиняти - зло має бути покаране!"

Драйзеру властива висока вимогливість і до себе, і до оточуючих у всіх аспектах його життя в дружбі, у коханні, у ділових відносинах, у роботі - у всьому рівні, часто завищені вимоги і до себе, і до інших.

Відповідальність за свої слова, вчинки, за виявлені почуття, за дані обіцянки, за "тих, кого ти приручив", за якість виконуваної роботи. Відповідальність перед колективом, колегами, родичами та сім'єю... Але найбільша відповідальність - перед самим собою.

Для Драйзера характерна виняткова працездатність і педантична старанність. (Драйзер віддає роботі максимум зусиль, і якщо від нього вимагати ще більшої віддачі, це швидко призводить до перенапруги і нервового зриву, що різко погіршить якість роботи, і відносини з начальством.)

Спонукальні мотиви всіх його зусиль диктуються саме етичним аспектом і виражаються гаслом: "Роби для інших так, як ти хочеш, щоб зробили для тебе".

Драйзер не любить залучати сторонніх до вирішення своїх проблем, воліє справлятися власними силами - чого б це йому не було варте. А також не симпатизує тим, хто зазвичай вирішує свої проблеми за чужий рахунок. Нав'язування іншим своїм проблемам вважає неетичним та нетактовним. У його розумінні це неповага до чужого вільного часу, до права людини на дозвілля. З тієї ж причини намагається нікому не нав'язувати свого суспільства, навіть найближчим друзям, навіть якщо йому дуже самотньо.

Обов'язковий. Якщо з об'єктивних причин неспроможний виконати взяте на себе зобов'язання, дуже страждає. З цієї ж причини не любить позичати або купувати в кредит - хвилюється, що не зможе вчасно повернути.

В умовах нейтральних відносин ввічливий, дисциплінований, підтягнутий і того ж вимагає від інших: адже не можна дратувати оточуючих грубими манерами, зухвалою поведінкою та неестетичним виглядом.

У будинку намагається підтримувати чистоту та порядок (вважає неприпустимим запускати домашні справи - розглядає це як необов'язковість щодо інших членів сім'ї). Навіть якщо бере якусь роботу додому, намагається спочатку зробити всі домашні справи, щоби потім спокійно сісти за роботу.

Йдучи з дому, обов'язково за собою все прибере, йому неприємно повертатися в неприбрану квартиру. Після відходу гостей того ж вечора перемиє весь посуд, витре і розставить по місцях. Ретельно прибере всю квартиру і лише після цього дозволить собі відпочити. Його дуже дратують, наприклад, такі дрібниці, як крихти на столі або плями на підлозі, розкиданий одяг, "завали" на письмовому столі. Він відкладе найневідкладніші справи для усунення цих "подразників", і при нагоді може суворо вимовити домашнім за безвідповідальне ставлення до порядку в будинку.

Необхідність терпіти безлад у своєму будинку пригнічує його настільки, що може навіть бути приводом для розлучення.

Драйзери дратують будь-які відхилення від встановленого ним у своєму будинку порядку. (Навіть така, наприклад, дрібниця: якщо їжа, яку він подає, з'їдається не в тому порядку, в якому він це задумав, його це вже дратує). Своє роздратування Драйзер пригнічує тільки в суспільстві дуала Джека - тільки йому ще якось дозволяється порушувати лад у будинку, але й то в розумних межах. (Інакше, це буде коштувати Драйзеру занадто великої витрати часу і сил, що він відразу розцінить як неповагу до своєї праці, і за що з Джека відразу ж "суворіше стягнеться".)

Творча вольова сенсорика Драйзера особливо яскраво проявляється в екстремальній ситуації - при захисті його інтересів і головне при захисті інтересів його взаємин. На свої взаємини Драйзер нікому не дозволяє зазіхати. Дуже не любить, якщо хтось обмовляє його друзів - вважає за краще сам у всьому розібратися. З цієї причини намагається не давати приводу говорити погано себе. Нікому не дозволяє посварити себе з другом. За друга, за кохану людину піде у вогонь і воду, не міркуючи і не зважаючи на небезпеки.

Охороняє свої взаємини від нападок з боку. Не дозволяє чинити на себе вольовий тиск.

Коли на Драйзера намагаються здійснити небажаний вплив чи виявляють небажану етичну ініціативу, він здатний дати відсіч неймовірної сили. (Іноді після такого інциденту у нього залишається неприємний осад - він відчуває, що завищив міру оборони, "стріляв з гармати по горобцю". Але в будь-якому випадку, останнє слово неодмінно має залишитися за ним: а інакше, який би він був "сенсорик"?) Дуже впертий, неохоче змінює свою думку. Іноді, відчуваючи ворожий настрій оточуючих, Драйзер може почати "захищатися" ще до того, як на нього "напали", але тоді майже відразу ж помічає свою неправоту і відчуває найжорстокіші докори совісті. Драйзер не може першим нападати, це суперечить його етичній програмі.



Блок СУПЕРЕГО* 3-а позиція* Нормативна функція* "Структурна логіка"

Драйзеру завжди хочеться справити враження людини розсудливої. Більше того, йому дуже хочеться бути таким, і він усе життя цьому навчається.

Драйзер намагається контролювати свої почуття розумом і логічно аналізувати все, що відбувається з ним, але це у нього погано виходить.

Дуже поважає в людях уміння чітко і лаконічно викладати свою думку. Сам цьому довго й малоуспішно навчається.

Будь-яке досліджуване явище, теорію або предмет намагається зрозуміти по суті, розкласти "по поличках", знайти в ньому якусь закономірність. Успішно навчається лише за чітко розробленими та доступно викладеними методиками. Якщо ж предмет викладається хаотично, сумбурно, непослідовно, з якоюсь імпровізованою тематикою з постійною зміною методик або з повною відсутністю такої - для нього це катастрофа: таке навчання він не сприймає, потрапляє в число відстаючих, дуже через це переживає, впадає в паніку та зневіру.

З віком Драйзери стають особливо перебірливими у виборі вчителів та методів освіти, рівень якого вони протягом усього свого життя постійно підвищують: опановують кілька професій (необов'язково суміжних), у яких вважають за необхідне домагатися високого професіоналізму. А оскільки вдосконалення майстерності потребує постійного поглиблення в теорію, навчання ними сприймається як найпостійніший і найприродніший у житті процес.

Драйзери намагаються бути логічними та послідовними у викладі своїх аргументів. Тому продумують їх заздалегідь і викладають за пунктами: "По-перше, по-друге, по-третє...". Але вже на "по-четверте" і "по-п'яте" відхиляються від заданої теми, на "по-шосте" і "по-сьоме" повторюють і варіюють попередні аргументи, а при зіткненні з "програмним" або "творчим" логіком (особливо з протилежної квадри) вся їхня така "струнка" і "продумана" концепція розвалюється ще на першому пункті.

Логіка Драйзера не витримує зіткнень і з тими, у кого цей аспект перебуває на ще слабших позиціях - наприклад, з ірраціональними етичними екстравертами - Наполеоном і Гекслі, коли логічна послідовність суперечки взагалі не дотримується, а розмова постійно перескакує на особистісні "розбірки". Звичайний вихід для Драйзера в цій ситуації - вчасно побачити недоцільність подальшої дискусії (що йому дається ціною величезної напруги по всьому блоку СУПЕРЕГО), і цілком спираючись на свою "вольову сенсорику", вийти із суперечки, намагаючись при цьому нікого (по можливості) не образити.

Внаслідок таких "суперечок" у Драйзерів коригується уявлення про власний "логічний потенціал" і вони із ще більшою старанністю та увагою починають ставитися до його розвитку. (Оскільки не вважають себе в цьому питанні абсолютно безнадійними, хоч і розуміють, що професії філософа та теоретика – не для них.)

Логічні співвідношення для Драйзера не такі важливі, як етичні. Тому на користь етики відносин він може спотворити факти, може маніпулювати ними, що викликає деякі ускладнення на початковому етапі дуалізації його з Джеком. Але згодом Джек розуміє, що не слід чіплятися до деяких логічних похибок Драйзера, і відносити його "логічну" інформацію на аспект етики, розуміє, що за логічною інформацією Драйзера стоять лише його етичні спонукання. (І Драйзер йому за це розуміння дуже вдячний.)

Блок СУПЕРЕГО* 4-а позиція* Мобілізаційна функція* "Інтуїція можливостей"

Проявляється у постійному передчутті неприємностей, які Драйзер чекає повсюдно та від усіх. Йому важко бути далекоглядним, побачити ситуацію в розвитку. Свої власні можливості в жодній, навіть у самій, здавалося б, виграшній для себе ситуації прорахувати не може. Часто (якщо не завжди) відчуває безвихідь.

Про успіхи, удачі та невдачі не міркує для нього це надто болюча тема. Не переносить, коли наводять приклад чужих успіхів: сприймає це як закид на свою адресу.

Драйзер ніколи не буває задоволений результатами своєї роботи. Скільки б не зробив, вважає, що все це дуже мало. Чого б не досяг - все йому здається, що недостатньо реалізував свій творчий потенціал.

Драйзеру неймовірно важко знаходити застосування своїх здібностей. Постійне відчуття власної незатребуваності - для нього болісне катування. Драйзер не здатний за себе просити - занадто гордий, і, крім того, вважає це чимось підлим і несправедливим стосовно інших.

Зазнає страшної незручності щоразу, коли змушений відповідати на запитання: "Що ви можете?", "Що ви вмієте?" Проте Драйзер вміє так багато і на такому високому професійному рівні, що в це просто важко повірити (тому йому і самому незручно про це говорити). Бажання Драйзера реалізувати свої здібності буває настільки сильним, що він постійно підвищує свій професійний рівень, працюючи у всіх доступних та цікавих йому сферах. Драйзер не згоден з тим, що "не можна служити двом богам одночасно". Для нього властиво "обростати спеціальностями": якщо не вдається можливості реалізувати себе в одній професії, освоює іншу, але навички попередньої спеціальності намагається підтримувати на професійному рівні - може знадобиться.

Не здатний пробивати собі дорогу до успіху нечесними методами. Збивати перешкоди чолом, працювати ліктями, битися за роботу "як за кістку", отримувати її "через диванчик" - все це не для нього, все це нижче за його гідність. Драйзер вважає, що здібності та таланти - це божий дар, отже, і реалізовувати їх треба чесними методами, а не за законом джунглів. У конкурсі, де переможець наперед відомий, Драйзер, як правило, не бере участі. Драйзер взагалі погано почувається в умовах нездорової конкуренції: "В очікуванні прослуховування я почувала себе як у черзі за безкоштовною юшкою. Навколо безробітні, невлаштовані музиканти, очі у всіх злі, голодні. Виступати довелося перед своїми ж конкурентами, а це гранично важко - фізично відчуваєш їхню заздрість та недоброзичливість, адже кожен розглядає цей конкурс як свій останній шанс..."

В обстановці нездорової конкуренції Драйзер працювати не може. Не любить, коли йому заздрять. Сам намагається не збуджувати в людях заздрість (збуджувати в людях низовинні почуття вважає неетичним), тому зазвичай досить скромно розповідає про свої досягнення. З цієї ж причини він часто відчуває труднощі у пошуках роботи, у пошуках замовлення, ангажементу. Вигідно продати свою роботу – для нього просто нездійсненне завдання. Іноді він щиро радий, якщо його послугами користуються задарма все ж таки хоч якась затребуваність.

Драйзеру важко прорахувати свої можливості. Він може спасувати перед легким завданням, але замахнуться на надскладне, зробить роботу найвищого класу, але не зважиться донести її до глядача.

Незважаючи на свою етичну проникливість Драйзер нерідко помиляється у виборі друзів, порадників чи партнерів. Часто дає шанс саме тому, хто зловживає його довірою, його дружбою, почуттями. Його легко обдурити: "підписати" на спочатку приречений проект, на авантюрний експеримент, підрядити на пов'язану з ризиком невигідну роботу. Його з легкістю можна "підставити", він частіше за інших стає жертвою афер і спекуляцій. Внаслідок цього Драйзер намагається бути особливо обережним у своїх вчинках, словах, рішеннях та взаєминах. (З іншого боку, чим більше він обережний, тим більше напруги і ворожості він створює у власному оточенні, і тим менше залишає шансів собі.)

Багато проблем завдає йому нездатність вчасно передбачати і правильно оцінити можливу небезпеку, а також невміння правильно розрахувати свої сили, що неминуче призводить до перевантажень, нервових зривів, провалів на іспитах та виступах, внаслідок чого він почувається закінченим невдахою.

Оскільки власний успіх дається йому ціною неймовірної, каторжної праці, його (як і Максима) завжди дратує і обурює легкий успіх у інших, сам він (зрозуміло!) у легкий успіх не вірить, і його завжди неприємно зачіпає самовпевненість деяких щасливих вискочок.

Драйзера (так само як і Максима) тримають у постійній напрузі невідомість і невизначеність його становища в системі будь-яких відносин - і в ділових, і в етичних. Тому з'ясування відносин для нього найперше заняття, причому невизначеному "так" Драйзер віддає перевагу певному "ні".

Немає нічого страшнішого для Драйзера, ніж вимушене очікування та бездіяльність в умовах цілковитої невизначеності та невідомості. Жах, який він при цьому відчуває, можна порівняти тільки з відчаєм людини, похованої живцем, хоча в інших у цей момент складається помилкове враження, що Драйзер панікує через дрібниці.

(Драйзерівська паніка легко припиняється окриком його дуала Джека: "Ну скільки можна панікувати?!!" - Драйзер моментально бере "себе в руки", мобілізує свою силу волі, і ось він уже готовий до нових випробувань.)

Драйзер дуже болісно переживає непередбачені розчарування - якщо скасовується довгоочікуване свято, зривається призначене побачення чи руйнується створена ним романтична обстановка. Таке він довго пам'ятає, намагаючись не будувати ілюзій.

Драйзери вважають за краще не зв'язуватися з екстравагантними та непередбачуваними у своїй поведінці людьми. Потрапляючи в одну з ними компанію, швидко починають відчувати небезпеку і непотрібність свого перебування, намагаються якнайшвидше піти. (Дітям-Драйзерам в аналогічній ситуації стає нестерпно сумно, і вони без видимої причини починають плакати. Часто вважають за краще триматися відокремлено від інших дітей, не люблять ігор з неприємними сюрпризами, не люблять дурних, жорстоких розіграшів.)

Помічено, що Драйзер не особливо любить ходити лікарями: якщо і є якась небезпека для здоров'я, воліють про неї не знати. Не любить медоглядів та обстежень: йому неприємно, коли в ньому бачать якісь фізичні вади. (Підсвідомий зв'язок зі слабкою сенсорикою його дуала Джека.)

Вимушена необхідність захищати себе від неприємностей, вічний самоконтроль, постійна стриманість і самообмеження - все це зрештою виливається у відчуття неповноти життя, жаль, що найцікавіше проходить повз нього.

З цього стану Драйзер може вийти тільки за допомогою свого дуала Джека. Тільки Джек може реалізувати його мрії, що не відбулися. Тільки він зі своєю фантазією, життєлюбністю, оптимізмом, здоровим авантюризмом та невичерпною енергією здатний вирвати Драйзера з полону його вічних химерних страхів.

За допомогою Джека Драйзер перестає відчувати свою нікчемність та непотрібність у цьому світі. Для Драйзера Джек - це вихід із глухого кута на свіже повітря, на яскраві фарби життя. В особі Джека він нарешті знаходить бажаний ідеал кохання та дружби. Джек – єдиний, до кого Драйзер відчуває безмежну довіру; у чиїй відданості не сумнівається сам і не дозволяє сумніватися іншим.

Блок СУПЕРІД* 5-а позиція* Сугестивна функцій* "Ділова логіка"

Драйзер дуже поважає людей з яскраво вираженими діловими (у його розумінні) якостями: чесних трудівників, майстрів "на всі руки", здатних удосконалити та раціоналізувати процес праці.

Підсвідомо Драйзер зорієнтований на ділову логіку Джека, тому він завжди помічає і засуджує якісь марні та неефективні методи роботи. Так само як і Джек, Драйзер вважає, що ділові проблеми треба вирішувати "докорінно", а не якимись приватними напівзаходами, але через те, що у нього цей аспект потрапляє на саму пасивну психічну функцію, йому важко робити в цій галузі самостійні дії - тут йому потрібна допомога дуала.

За допомогою Джека Драйзер може реалізувати себе практично, знайти собі гідне застосування, знайти заняття здібностей. В особі Джека він отримує захисника своїх ділових інтересів.

Драйзер дуже працездатний. Вміє працювати ефективно та зосереджено. Швидко освоює нові спеціальності. Вміє та любить працювати з повною віддачою. Для Драйзера дуже важливо, щоб робота відповідала його творчому та інтелектуальному потенціалу. Важливо, щоб у роботі була можливість професійного зростання, підвищення кваліфікації. Робота має бути і для розуму, і для душі одночасно. Якщо робота, що виконується, не реалізує його потенціал, він змінює професію.

Намагаючись самостійно вирішити свої ділові проблеми, Драйзер часто робить помилку, замінюючи аспект "ділової логіки" аспектом "ділових відносин", які, як він вважає, повинні бути глибоко етичними.

Так, освоюючись на виробництві, він намагається якнайменше звертатися за допомогою до свого майстра. Це пояснюється тим, що Драйзер підсвідомо налаштований на ділову логіку Джека, який не любить, коли до нього щохвилини звертаються за роз'ясненнями та проханнями про допомогу, і дуже цінує у співробітнику прагнення у всьому розібратися самостійно.

Драйзер, у свою чергу, підсвідомо відчуває, що йому ніби "незручно" щоразу відривати інших від роботи, тому він і намагається обійтися власними силами, чим іноді створює враження "надто гордої" людини.

З огляду на надмірну делікатність (і слабку інтуїцію) Драйзеру буває важко самостійно займатися бізнесом - важко призначати і "тримати" свою ціну; важкі відносини, коли вигода однієї сторони обертається збитком іншій. Таких відносин він намагається уникати.

З цієї ж причини він вважає за краще і не торгуватися про ціну - вважає це принизливим і для себе, і для продавця: адже, напевно, продавець просто не може продати дешевше, тому і призначає таку ціну і стільки треба платити. Може не захотіти купувати і за різко зниженою ціною - значить, колишня ціна була явно завищена, значить, продавець взагалі погана людина і не заслуговує на те, щоб з ним мали справу!

Драйзеру важко просити прибавку до платні: він вважає, що роботодавець повинен сам оцінити його працю і гідно винагородити його, а якщо цього не відбувається, значить або бос безнадійно скупа людина, або - фірма прогоряє. У будь-якому випадку треба шукати інше місце, що він робить.

У ділових питаннях Драйзер не сильний, і все життя користується найпримітивнішим набором стереотипних рішень: не виходить заробити - треба заощаджувати, не виходить зробити самому - треба найняти спеціаліста, немає грошей сплатити за його послуги - треба терпіти незручності та накопичувати гроші.

Ділової хватки Драйзери не мають. Прагматизм розглядається ними, як щось неетичне та протилежне їх програмі. (З цієї ж причини їм досить важко симпатизувати своїм дуалам Джекам на початковому етапі відносин або у сфері протилежних ділових інтересів - тут вони почуваються маленькою рибкою перед пащею акули.)

Драйзеру необхідно постійно отримувати інформацію щодо аспекту ділової логіки. Він обов'язково повинен знати чіткі й такі, що не суперечать його етичній програмі, відповіді на питання "Що робити?" та "Як зробити?". І лише його дуал Джек може дати йому всі вказівки і пояснення у тій формі, яка повністю його задовольнить. (Бо підсвідомо, як уже було сказано, Драйзер налаштований на ділову логіку Джека, на його "альтернативний прагматизм".)

Ділові проблеми Драйзера вирішуються лише "в одній команді" з Джеком. І не дай Боже йому опинитися зі своїм дуалом "по різний бік барикад", конкурувати з ним або ділити протилежні інтереси - цілковитий провал забезпечений.

За допомогою "ділових логіків" іншого психологічного типу проблеми Драйзера не вирішуються, а лише посилюються.

Блок СУПЕРІД* 6-а позиція* Активаційна функція* "Інтуїція часу"

Час - це той аспект, який Драйзер хотів би ігнорувати. Час – ворог сенсорики. Нестача часу йому заважає зробити роботу бездоганно красивою. Час краде його сили, красу, молодість, можливості (особливо болюче питання!). Час приносить якісь, не завжди приємні зміни, до яких потрібно ще невідомо як пристосовуватися, а на це знову потрібен час.

Драйзер воліє працювати повільно, ретельно опрацьовуючи деталі, але (якщо це комусь потрібно) може працювати і дуже інтенсивно, роблячи за кількома справами одночасно, не відпочиваючи, а тільки перемикаючись з однієї роботи на іншу.

Найкращий спосіб активізувати Драйзера - призначити йому чіткі "тимчасові рамки". Залежно від заданого терміну, Драйзер планує і обсяг роботи, і ступінь опрацьованості деталей. Тому йому завжди важливо знати, на скільки часу він може розраховувати, намагаючись при цьому враховувати і непередбачувану витрату часу.

У досить насиченому часовому режимі Драйзер відчуває свою популярність. Але найкраще, коли йому "задає темпи" його дуал - тільки він може це зробити з урахуванням проблемної інтуїції Драйзера, який недооцінює або переоцінює темпи своєї роботи.

За підказкою Джека Драйзер оцінює актуальність заданої роботи, підлаштовується під насичений робочий ритм Джека і під "тимчасові порожнечі" його вимушеного безробіття, заповнюючи їх якимись своїми справами, що давно відкладаються.

Драйзер терпіти не може непродуктивної витрати часу - він не любить чекати і йому неприємно змушувати чекати на інших: тому намагається бути пунктуальним. Йому самому власна пунктуальність дається ціною перевитрати часу (наслідок слабкої інтуїції можливостей) - йому важко розрахувати кількість часу, необхідну дорогу, з урахуванням різних транспортних несподіванок.

Драйзер не любить витрачати час на незаплановане спілкування ("на несподіваний приїзд і тривалий присід") - ще одна причина, через яку Драйзер обмежує коло своїх знайомств.

Драйзер цінує свій час, оскільки це не тільки одна з цінностей його діади, це і квадрова цінність - прагнення зробити якнайбільше, прагнення реалізувати свій потенціал. Все це робить фактор часу для Драйзера особливо значущим.

Блок ІД* 7-а позиція* Наглядова функція* "Етика емоцій"

У прагненні уникнути неприємних етичних відносин Драйзер насамперед зосереджений на спостереженні негативних емоцій. Позитивні емоції йому спостерігати менш цікаво - він їм або не вірить, або не відносить на свій рахунок.

Драйзер розпізнає емоційний стан кожного, хто потрапляє в поле його спостережень, але (і в цьому його відмінність від Достоєвського) він цікавиться лише тими емоціями, які стосуються його особистих взаємин. (Бути, наприклад, стороннім спостерігачем скандалів у громадському місці йому і неприємно, і нецікаво. Інша справа, коли він стає їх мимовільним учасником... Можливо тому Драйзери, іноді несподівано для себе, і втягуються у такі скандали.)

Самі собою інтриги, плітки, розбирання у колективі Драйзера не цікавлять - лише у тому випадку, якщо це має до нього безпосереднє відношення. Йому байдуже, хто з ким переморгується (а це йому завжди видно). Головне як це стосується безпосередньо його або його партнера.

Дуже чуйний на чужий біль і страждання, але втішати не любить - боїться, що співчуття може зайвий раз нагадати людині про його біль, і тим самим змусить його зайвий раз його пережити (Страждання, на думку Драйзера, - це неприємні відчуття, які потрібно якнайшвидше залишити в минулому, а мусувати їх нема чого.) Ще більше не любить висловлювати формальне співчуття, але змушує себе, якщо того вимагають пристойності. Завжди намагається допомогти справою. Вважає, що співчуття, не підкріплене конкретною справою, є непереконливим і може бути сприйняте як фальш.

Те саме і з висловом подяки: якщо нема за що дякувати, але пристойності того вимагають, робить над собою зусилля. А його щире "дякую" дуже дорого коштує. (Драйзер вважає добрі вчинки етичною нормою, а погані - відхиленням від норми. Тому зло пам'ятає довго, а добро вважає звичайною справою - через що деяким здається невдячним.)

Не здатний навмисно заподіяти біль. Дуже переживає, якщо когось ненароком змусив страждати. Під впливом почуттів схильний жертвувати своїми інтересами. У коханні і дружбі здатний на виняткову емоційну самовіддачу, інакше, йому б не вдалося переконати такого глибоко вразливого і сором'язливого у прояві своїх почуттів партнера, як Джек. (Втім, іноді навіть Джек змушений приглушувати надлишок драйзерівських пристрастей, особливо якщо це заважає його роботі.) Партнерів інших психологічних типів палка чуттєвість Драйзера зовсім не надихає, іноді навіть відлякує - вона якось не в'яжеться з його зовнішньою холодністю та неприступністю.

Драйзер нікому не дозволяє регулювати силу своїх емоцій, скільки не є - все його, а кому не подобається - нехай шукає собі іншого партнера. Драйзер не переносить "емоційного пристосуванства", він не розуміє, як можна підлаштовувати свої почуття під настрій партнера. Це в його розумінні – лицемірство.

Настрій Драйзера може лише автоматично змінюватися залежно від настрою оточуючих, тобто йому можна підняти настрій, а можна і зіпсувати. Але сам він, зазвичай, настрій не задає.

Не "купується" на дешеві компліменти та відверті лестощі. Сам ніколи не лестить, компліменти говорить дуже рідко, і тільки щиро захоплюючись чимось. У його розумінні, говорити компліменти - те, що й лестити. Тому він завжди побоюється, що його щире захоплення буде сприйнято як фальш. Подумки він завжди відзначає чиїсь переваги, але не завжди наважується висловитися з цього приводу вголос.

Дуже стриманий у висловленні своїх симпатій, побоюється демонстративно висловлювати свої емоції. Тому ніколи не висловлює більше, ніж відчуває, хоча у своїх антипатіях відвертий до нетактовності, але в цьому випадку власну нетактовність вважає цілком припустимою.

Блок ІД* 8-а позиція* Демонстративна функція* "Сенсорика відчуттів"

Мета і сенс драйзерівської сенсорики саме в тому, щоб створювати умови максимального комфорту, затишку та задоволення для свого партнера, а також захистити його від неприємних відчуттів. Гармонії етичної, як би запорукою гармонійних взаємовідносин.

Створюючи свій твір, Драйзер завжди думає про те, як сприйматиметься його робота. Наприклад, він скрупульозно опрацьовує деталі, оскільки припускає, що його роботу захочуть розглядати поблизу, адже не повинен глядач шарахатися від його твору тільки тому, що підійшов до нього надто близько.

Виріб рук Драйзера відрізняється витонченістю та завершеністю деталей. Саме тому він більш схильний до мініатюри, ніж до монументальності.

У живопису Драйзер не любить надто яскравих, дратівливих поєднань кольорів, тому успішніше працює в дизайні або в декоративно-прикладному мистецтві. Так само як і Максиму, йому легше працювати за замовленою темою якщо це комусь потрібно, його це активізує до роботи.

Кулінарія Драйзера - вишуканий смак при простоті компонентів та мінімальних витратах часу та коштів. Драйзери вміють влаштовувати прийоми по вищому розряду, намагаючись при цьому оточити гостей максимальним комфортом. насправді це пояснюється підсвідомим розрахунком на його дуала Джека, який під час їжі може займатися своєю роботою, дивитися телевізор чи читати газету і тому не завжди зауважує, що він їсть.

В одязі Драйзер цінує поєднання краси, зручності та функціональності. Одягається Драйзер з елегантною простотою та витонченістю. В силу слабкої інтуїції, не дозволяє собі ніякої екстравагантності, не зловживає декоративними доповненнями, взагалі, намагається не привертати до свого одягу погляди сторонніх. Вважає за краще, щоб дивилися на його обличчя. Одяг - лише рамка його власної краси.

Уміє створити затишок та комфорт найпростішими засобами. Порядок та чистота приміщення неодмінна умова його побуту. Перед виходом на роботу Драйзер останні хвилини витратить на наведення порядку для того, щоб обов'язково повернутися до чистої квартири. Для нього це дуже важливо.

Любить неперевантажений інтер'єр. У декоративних доповненнях не любить солодкості (наслідок габенівського естетичного виховання). Часто розвиває в собі масу художніх і музичних талантів, завдяки чому йому не нудно наодинці з собою (а його дуалу не нудно з ним). У мистецтві Драйзер бачить для себе можливість досягти заслуженого успіху наполегливою працею - і тут він нарешті до нього приходить. Для Драйзера дуже важливою є висока оцінка його мистецтва. Тому він вважає за краще демонструвати його лише у вузькому колі найближчих друзів. Але насамперед йому приємно тішити своєю майстерністю саме свого партнера.

Драйзери наділені природною (підсвідомою) здатністю дуже точно координувати свої сенсорні відчуття щодо відчуттів партнера - якість, яка так цінується їх дуалом і яка приносить їм обом багато радості.

Сенс драйзерівської естетики безпосередньо пов'язаний з його етичною програмою - затишне гніздечко для двох. (Типовий її зразок - "кришталева мрія" - лялечка Барбі у своєму затишному будиночку, разом зі своїм "принцем".) Будь-який витвір мистецтва, створений ним, ніби відтворює цю мрію.



Описи інших авторів:

Воробйова В. Етико-сенсорний інтроверт - "Драйзер"

Мегедь В.В. ЕСІ (Драйзер)

Вайсбанд І.Д. Етико-сенсорний інтроверт - "Драйзер"

Чоловічий опис: Етико-сенсорний інтроверт - "Драйзер"

Аугустинавічюте А. Етико-сенсорний інтроверт

Панченко А.Л. Етико-сенсорний інтроверт - "Драйзер"




© 2022-2024 Соціоніка.інфо Адміністратор