Соціоніка



Головна
Соціонічний тест
Соціонічні типи
Модель А
Соціонічні аспекти
Аспекти за В.Д.Єрмаком
Ознаки типів
Ознаки Рейніна
Алгоритм обробки інформації
Інтертипні відносини
Таблиця відносин
Хто такий дуал
Рекомендації із сумісності
Соціонічні квадри
Малі групи
Дуальна природа людини
Соціонічні поняття
Типові помилки



Функціональні описи В.Стратієвської
з книги "Як зробити, щоб ми не розлучалися", МСП, 1997 р.

Джек Лондон - логіко-інтуїтивний екстраверт (опис соціотипу)

Блок ЕГО* 1-а позиція* Програмна функція* "Ділова логіка"

Немає більшого лиха для Джека, ніж неможливість знайти належне застосування своїм діловим якостям. Все його життя - пошук можливостей максимально реалізувати свої сили, розум та здібності в цікавій та перспективній діяльності.

Ділові якості Джека виявляються залежно від об'єктивних можливостей, що надаються йому конкретними умовами та ситуацією. Тільки на власні вольові зусилля Джек розраховувати не буде - недоцільно, тим більше, що в житті ще існують успіх, везіння та інші об'єктивні умови, за яких має сенс виявляти своє вміння та свої ділові якості. За несприятливих обставин Джек вважає взагалі безглуздим себе до чогось примушувати - краще спробувати змінити умови. "Сізіфова праця" не для нього.

Представники цього типу активно борються за однаково справедливі умови і широкі можливості для всіх. Джек бореться за відновлення справедливості - намагається повернути те, що належить йому по праву (Робін Гуд).

Якщо немає можливості відновити справедливість, Джек шукає для себе нове місце, де його точка зору буде поділятися і де його робота буде гідно оцінена. Представники цього типу постійно знаходяться у пошуку кращих умов та ширших можливостей застосування своїх ділових якостей. Для них характерна часта зміна професій, зміна місця проживання: не вийшло тут - їдуть в інші краї, відкривають для себе нові землі, нові можливості. Вони - "першопроходьці". Не вдалося реалізувати себе в одній області, сміливо переходять в іншу, поки нарешті не знайдуть собі по душі.

Вважають за краще добиватися високого ККД розумним і раціональним розподілом своїх сил. Саме тому представники цього типу не мають собі рівних щодо розробки та впровадження нових технологій, раціональної та ефективної організації робочого процесу, чудово генерують цікаві раціоналізаторські ідеї, є авторами багатьох прогресивних технологій і методик.

Джек - затятий противник всіх нераціональних і неефективних методів роботи. Організовуючи виробництво, надає значення матеріального стимулювання та особистої зацікавленості своїх працівників. (Живи сам і дай жити іншим.)

Віддає перевагу роботі з конкретним практичним застосуванням. Абстрактними проектами не спокушається.

Не здатний чинити всупереч власній думці (всупереч власному уявленню про здоровий глузд). Кожну діяльність він розглядає з погляду її доцільності ("інакше, навіщо?"). Працювати любить та вміє виконувати роботу висококваліфіковано ("а інакше, навіщо?").

Вважає за доцільне займатися справою, що приносить високі прибутки. На дрібниці намагається не розмінюватися. (Кримінальним бізнесом не займається, незважаючи на багатообіцяючі доходи, оскільки цього не дозволяє система моральних цінностей, на яку він підсвідомо зорієнтований.)


Джек любить заробляти гроші "по-великому" ("а інакше, навіщо?"), любить їх витрачати не рахуючи. Не надто любить економити гроші, не любить собі відмовляти у звичних насолодах. Відкласти або нагромадити їх не завжди вміє. Найлегше він витрачає гроші, що дісталися йому "легко" (як виграш або подарунок). Зазвичай не схильний до авантюрних проектів, Джек здатний вкладати "легкі" гроші в підприємство, не надто ґрунтовно їм продумане та прораховане.

Невдачі та прорахунки в роботі сам собі не прощає, але зовні зберігає спокій та оптимізм: "На помилках навчаються."

Не скнара. Ненавидить скнар. Вважає: вмієш заробити – маєш право витратити. Легше і вільніше витрачає великі суми - важче розлучається з дрібними, через що при всій широті натури справляє враження людини скупої. Незалежно від рівня доходів, вважає за краще купувати собі найдорожчі речі, вважаючи їх найякіснішими.

Не любить займатися ремонтом, переробкою. Вважає за краще добре заробити і купити нове. Або найняти людей, які це за нього зроблять.

У скрутну хвилину не гидує важкою роботою, якщо вона добре оплачується. Не любить дрібну рутинну роботу, не любить опрацьовувати деталі, не любить бути "на підхваті", "на побігеньках", не любить отупляючої, безініціативної праці.

Джек не терпить і не допускає контролю з боку за своїми вчинками, своїм часом та якістю своєї роботи - чужа недовіра вважає для себе образливою. І у справах, і в особистому житті вважає взаємну довіру нормою відносин.

Намагається не мати справу з необов'язковими людьми, ненавидить шахрайство, "нечесну гру", "халявчиків".

Вважає за краще обіцяти поменше, але зробити побільше. Передбачливий. Оцінює свої вчинки з погляду їхніх наслідків. Терпіти не може безвідповідальності у всіх формах відносин.

Не любить контролювати чужу роботу в процесі виконання - вважає за краще оцінювати кінцевий результат.

Не любить залежати від чужих термінів, чужої ініціативи, тому віддає перевагу роботі, де він може бути сам собі господарем: сам собі задає темп, сам собі планує, сам собі встановлює норму. Не любить працювати з повільним партнером.

Прекрасний керівник та організатор. Вміє розподілити роботу відповідно до можливостей і здібностей кожного. Моментально оцінює людину по її справах, рівню кваліфікації та здібностям. Роботу, за яку береться, виконує завжди з ентузіазмом, швидко та якісно.

Бюрократичну тяганину сприймає як найбільше зло - це те, що його вкрай дратує, вбиває його ділову активність і приводить у пригнічений стан. Необхідність жити в умовах, де його ділові якості не знаходять застосування, де його праця не отримує адекватної оплати, гнітить Джека. У таких умовах він намагається надовго не затримуватись. Джек дуже мобільний і динамічний. Легко пристосовується до нових умов, стійко переносить тяготи та поневіряння. (Особливо, якщо знає, що згодом це буде гідно винагороджено.)

Представники цього типу чудово працюють в екстремальних умовах (рятувальниками, випробувачами, каскадерами). Саме в екстремальній ситуації Джек найяскравіше виявляє свої вольові якості, витримку, холоднокровність, ділову кмітливість, а також уміння точно розрахувати свій час, сили та можливості (розслабившись, про час може взагалі забути).

Ніколи не пасує перед труднощами - мобілізує всі свої сили для того, щоб їх подолати.



Блок ЕГО* 2-а позиція* Творча функція* "Інтуїція часу"

Джек вміє побачити для себе переваги, що надаються йому часом. Його ділові якості найяскравіше виявляються в умовах зручних та вигідних для нього тимчасових відносин. Джек вміє бачити вигоду майбутніх змін, так само як і вміє побачити безнадійність і безперспективність "застійних періодів".

Уміє побачити та оцінити епоху, в якій розкриються його можливості, і вміє використовувати всі ті блага та переваги, які вона йому надає. Вміє пристосуватися до важких часів і пережити їх із найменшою шкодою.

Уміє змусити час працювати на себе. Достеменно знає, що і коли має сенс робити. Вміє поспішати і вміє вичікувати. Знає, коли треба діяти рішуче, а коли треба запастись терпінням та перечекати. (Пережидаючи, нерідко втрачає час та можливості.)

Джек має всі необхідні якості для того, щоб пристосувати свою поведінку до умов невизначеної та нестабільної ситуації. Наприклад, вміє не виявляти свою зацікавленість угодою – щоб не поставити себе у невигідне становище. Вміє бути витриманим і терплячим, хоч би якої напруги йому це не коштувало. Вміє не виявляти свою некомпетентність - щоб не принизити свій престиж. Вміє не обнадіювати марно - щоб не створити про себе думку як про безвідповідальну людину (хоча це йому, на жаль, не завжди вдається).

За несприятливих обставин рішучі дії у нього чергуються з періодами коливань, сумнівів та бездіяльності.

У період вичікування йому важко переключитися на якусь іншу діяльність, тому іноді складається враження, що він ледарює. (Багато Джеків вважають себе ледарями, хоча насправді їх хлібом не годуй, дай попрацювати.)

Джек ненавидить періоди вимушеної бездіяльності, очікування з незалежних від нього причин: це буквально вибиває його з колії. У такі періоди він не завжди здатний переключитися на іншу роботу - адже йому, як будь-якій раціональній людині, незручні накладки, плутанина та сумбур у справах.

Джек воліє мати насичений ритм життя і добре почувається, коли його день розписаний по годинах і до межі ущільнений цікавими та невідкладними справами.

І водночас було б наївно вважати, що за всієї своєї раціональності Джек суворо дотримується складеного ним розкладу - він досить динамічний і легко пристосовується до зміни обставин. Його інтуїція часу підпорядкована інтересам справи, інтересам доцільності, тому він постійно вносить корективи до свого розпорядку дня. (Що, у свою чергу, може виражатися в таких казусах, як запізнення на призначену ділову зустріч, або дві ділові зустрічі, призначені одночасно у двох віддалених місцях.)

Не має сенсу запитувати у Джека про час його повернення додому або про його плани на вечір. За всієї своєї раціональності він на ці запитання виразно не відповість. (Більше того, такі питання його дратують.) Виходячи з дому, він автоматично перетворюється на "мисливця за успіхом", якого спрямовує вже його інтуїція. Тому Джеку навіть невідомо, скільки часу триватиме його робочий (його діловий) день (що дуже ускладнює життя його домочадцям).

Джеку не властиво підганяти свої справи під складений ним розклад. Наприклад, кинути незавершену роботу і побігти на побачення він може лише у разі надзвичайно значимих йому відносин. (Саме такі "жертви" вимагає від нього на початку дуалізації його дуал Драйзер.)

У дитинстві Джеки теж не люблять складати собі чіткий розпорядок дня: хто зна, може, в той час, як він сидить удома і робить уроки, у дворі відбуватиметься щось дуже цікаве, що вимагає його участі. Принаймні, практика показує, що розпорядки дня, що складаються в дитинстві, дотримувалися Джеком не більше одного-двох днів.

За сприятливих обставин розпорядок дня Джека найчастіше буває саме ущільнений: він може відзначитися на лекції в інституті, потім побігти залагодити якісь свої справи, потім збігати десь підзаробити і потім повернутися і дослухати лекцію. Або: відпроситися на тиждень із занять, виїхати в іншу країну, переробити там купу справ, відвідати родичів, зав'язати ділові контакти, знову повернутися до занять, і за два дні надолужити все втрачене.

Якщо "діловий день" Джека не заповнений достатньою кількістю скільки-небудь серйозних справ, це вірна ознака того, що він переживає важкі часи. (Джек ненавидить неробство, але непродуктивну витрата часу та сил він ненавидить ще більше.)

Джека дратує будь-яка непередбачена витрату часу. Його дратує повільність у всіх її проявах, наприклад коли хтось повільно розмовляє. Найбільше Джека дратує, коли перед ним хтось повільно йде чи повільно їде. Транспортні пробки для нього найжахливіші тортури.

Джек терпіти не може чекати. (Хоча нерідко змушує чекати на інших.) Для нього немає нічого дурнішого, ніж стояти на зупинці в очікуванні транспорту. Тому Джеки по можливості намагаються мати свій транспортний засіб, навіть якщо це якийсь убогий велосипед. За відсутністю особистого транспорту вважають за краще ходити пішки

Джеки люблять швидку їзду. І з цим боротися марно. Всупереч своїй практичності, вони готові заплатити будь-який штраф, але не відмовлять собі в цьому задоволенні.

Джек любить швидкі темпи роботи, взагалі любить все робити швидко, бажано за один присід. Вважає за краще, щоб процес підготовки до роботи був мінімальним за часом - інакше вже не хочеться робити саму роботу. Джек любить зробити всю роботу швидко і добре, а потім із задоволенням відпочити в приємній компанії.

Не любить ходити магазинами і робити покупки, оскільки не любить стояти в чергах, і, крім того, йому важко оцінювати якість речей. Ходити інстанціями, сидіти в чергах терпіти не може. (З тієї ж причини не любить ходити лікарями.)

Джека дратує необхідність відволікатися від роботи для пояснень, які він уже багато разів давав; дратує, коли на нього перекладають чужу роботу і цим ламають його плани. (Джеку взагалі не подобається, коли хтось ламає його плани - інша справа, коли він сам у них щось змінює.)

Його девізи - "Час не чекає" та "Час - гроші". Його час справді дорого коштує. Його плани гнучкі та динамічні. Йому зручний партнер, який зважає на його плани і підлаштовується під них. (Що підсвідомо робить його дуал – Драйзер.)

Блок СУПЕРЕГО* 3-а позиція* Нормативна функція* "Етика емоцій"

Іноді створюється враження, що Джек не зовсім ясно уявляє, навіщо йому дано емоції і що йому потрібно з ними робити.

Як правило, емоції Джека підкоряються його розуму і виявляються в тій формі, в якій це потрібно на користь справи. В "інтересах справи" Джек може взагалі не виявляти своїх емоцій або висловлювати щось протилежне тому, що він зараз переживає.

У спілкуванні виявляє дружелюбність, вміє бути комунікабельним, дипломатичним. Намагається знаходити спільну мову в будь-якій компанії, вміє бути привабливим і дотепним. Любить розповідати анекдоти. Завдяки цій властивості, Джек розслаблює і заспокоює свого вічно настороженого дуала Драйзера.

Іноді на початковому етапі дуалізації виникають деякі проблеми з не завжди доречними жартами Джека, які іноді носять відтінок чорного гумору, іноді - характер дурних розіграшів. Але найгірше для Драйзера - жарти Джека з "полуничкою", які не просто відштовхують Драйзера, але саме відкидають його на таку далеку психологічну дистанцію, з якої потім буває неможливо його повернути. Спілкуючись з Драйзером, Джек стає більш вибірковим у всіх формах своїх дотепів.

Те саме відбувається і з манерою Джека "емоційно висловлюватися": при Драйзері джеківський емоційний лексикон істотно бідніє. У суспільстві дуала Джек намагається бути ввічливим і делікатним. Отже, згодом це стає невід'ємною частиною його поведінки.

Під маскою балагура і веселуна Джек часто намагається сховати від сторонніх свої переживання та почуття. Але тільки від дуала йому це приховати ніколи не вдається. Драйзер вимагає від Джека щирих, відвертих емоцій, які відповідають справжньому стану речей.

Емоційного тиску на себе Джек не переносить - точніше, переносить як стихійне лихо: збирає всю свою волю в кулак і терпляче чекає, поки скінчиться це випробування. Тому, хто хоче стати хорошим партнером будь-якому з представників цього типу, слід знати, що ніколи і не за яких обставин "пиляти" і дорікати Джеку не можна (хоча він нерідко на це провокує своєю поведінкою): ні до яких позитивних результатів це не приведе, а відносини зіпсує настільки, що поправити їх потім буде практично неможливо.

Джек взагалі болісно переживає негативні емоції з боку оточуючих. Наприклад, коли йому демонструють образу, роздратування, ворожість, антипатію. Терпіти не може, коли ниють, влаштовують істерики, провокують ревнощі чи скандал. Це його лякає, паралізує: Джек, при зовнішній настороженості і затисненості, все ж таки миролюбний і дуже доброзичливий.

Жодної образи, ніяких страждань він нікому завдавати не хоче (навіть ненароком). Дуже боїться справити на когось неприємне враження, залишити про себе погану пам'ять, погану думку. Тому він постійно потребує етичної корекції з боку партнера, що йому найзручніше, зрозуміло, у партнерстві зі своїм дуалом, на етичні цінності якого він підсвідомо зорієнтований.

Наприклад, якщо до нього звертаються з важкоздійсненним проханням, намагається не відмовляти. (Навіть, коли заздалегідь знає, що прохання нездійсненне, не відмовляє в категоричній формі, оскільки підсвідомо налаштований на вразливу етику свого дуала Драйзера, який зазвичай сприймає категоричну відмову як розрив відносин.)

Найважча для Джека етична ситуація - коли його партнер глибоко замикається в собі. (Такий стан властивий Драйзеру в кризовій ситуації і Джек його сприймає як сигнал тривоги.) Невизначеність емоцій, що виражаються, його по-справжньому насторожує і серйозно турбує. Він буквально починає себе погано відчувати, коли бачить, що на нього справді чимось скривджені. У такі хвилини він ходить навколо партнера колами, напружено вдивляючись у його обличчя і намагаючись зрозуміти, що відбувається. Зі свого боку він готовий піти на будь-які поступки, зробити все, що в його силах, аби тільки вивести партнера із цього стану.

Джек здатний легко і швидко сходитися з людьми: Джеки як ніхто вміють "обростати" друзями. Втім, було б неправильно вважати, що представники цього типу дозволяють легко завоювати свою прихильність. Джек далеко не всіх підпускає на близьку дистанцію. На далекій дистанції Джеки дуже недовірливі - і цим вони дуже схожі на свого дуала Драйзера. Крім того, Джеки знають, що не завжди вміють правильно розібратися в людині (вони все життя цьому навчаються). Не люблять знайомитися "наосліп". Не люблять, коли їм нав'язують якісь знайомства. Але на близькій дистанції довірливі, і навіть занадто.

Обдурити довіру Джека, значить, назавжди втратити його дружбу та повагу. Джеки дуже болісно переживають розчарування у дружбі та любові, оскільки відданість і вірність для них - найважливіші етичні цінності. За зловживання його довірою Джек мститься, хоча за своєю природою не мстивий. Він не терпить брехні, лицемірства, несправедливості, образи у будь-якій формі, насильства та приниження. Прояв будь-якого з цих явищ його не просто дратує - бісить. Відстоювати свої інтереси він може і з кулаками (але не дай Боже його до цього довести!).

Запальність для Джеків - неприродний стан. Зазвичай це спокійні та врівноважені люди. (Найчастіше – флегматики за темпераментом.) Джеки намагаються контролювати свої емоції, уникають спілкування з тими, хто їх явно дратує. З повагою ставляться до чужого емоційного настрою і того ж вимагають для себе.

Спілкуючись на далекій дистанції з малознайомою людиною, Джеки, іноді без видимої причини, "випускають колючки". (Оголошують себе "вовком-одинаком".) Потрібно мати неабияку етичну сміливість, щоб звернутися до такого "колючого Джека" з лагідним словом. На щастя, для його дуала Драйзера це не становить жодних проблем. Він за зовнішньою джеківською колючістю бачить лише глибоко вразливу душу, що вимагає до себе виключно дбайливого ставлення. Особисто його джеківська колючість ніяк не відлякує, а навпаки, навіть приємно тонізує. Досить впевнений у собі Драйзер здатний приручити найнеприступнішого "вовка-одинака".

Блок СУПЕРЕГО* 4-а позиція* Мобілізаційна функція* "Сенсорика відчуттів"

Джек часто відчуває відчуття дискомфорту із самим собою та зі своїм оточенням. У його рухах нерідко спостерігається скутість, а часом і некоординованість. Незграбність і напруженість у поєднанні з незграбністю.

Джек дратується, коли відчуває неприємні відчуття. Дратується тому, що соромиться їх. Він сам не розуміє, чому, наприклад, виявляючи витривалість в екстремальних ситуаціях, у звичайних умовах він стає сприйнятливим до таких дрібниць.

Джек погано відчуває міру своїх відчуттів. Тому йому потрібен партнер, який відчував би це за нього, який би знав його смаки, його звички; який би заздалегідь потурбувався про те, які відчуття Джек зазнає наступної секунди.

Сам про себе Джек може і не подбати, і саме тому турбота з боку партнера має бути гранично завбачливою. Важливо, щоб Джеку створили всі умови для повноцінного відпочинку. Не має значення, займався він сьогодні роботою чи цілий день нічого не робив, але навіть якщо він щойно прокинувся і одразу пішов дивитися телевізор, нарікати не слід: отже, йому зараз потрібна "підзарядка" якимись новими враженнями та новою інформацією. Крім того, саме в період "вимушеної сплячки" Джек зазнає найсильніших занепокоєнь і напруги.

Перебуваючи у своєму нормальному, "діловому режимі", він взагалі дуже рідко дозволяє собі відпочити та розслабитися. Тому, якщо Джек вже приготувався до відпочинку, не треба його напружувати: це його дуже дратує. Не можна пересувати Джека з місця на місце, коли він уже сів їсти, не можна його відволікати розмовами або кликати до телефону. (Хоча на робочому місці він може і їсти, і працювати одночасно.)

Коли Джек сам про себе дбає, він не розслаблюється. Для Джека турбота про себе - це лише зайва і не завжди доцільна робота, оскільки в побуті він дуже невибагливий і може без багато чого обійтися. Приймаючи турботу партнера, Джек ніби розраховує, що йому допоможуть розслабитися. Тому на найменший прояв дискомфорту реагує дуже болісно. Наприклад, відсутність гарячої води на військових зборах – це нормально, але відсутність гарячої води вдома на момент його приходу з роботи – серйозне розчарування. (Чому Драйзеру завжди так важливо знати час його приходу з роботи? - Щоб до цього моменту завжди були напоготові і гаряча вода, і гарячий обід, щоб всі справи в будинку вже були закінчені і щоб Джеку ніщо не заважало спокійно відпочивати.)

Жінки-Джеки дуже неохоче займаються домашнім господарством (Джек-домогосподарка - це взагалі явище виняткове, особливо у наш час). Особливо їх дратує необхідність розриватися між будинком та бізнесом: "Мені терміново потрібно робити телемаркетинг, а я тут як ідіотка біля плити стою, суп варю, та ще й затіяла це прибирання..." Відпустку по догляду за дитиною жінка-Джек теж намагається поєднати з найменш активним періодом своєї кар'єри: "Я так вирішила: поки ще в мене вся робота налагоджуватиметься, поки ще я комп'ютер освоюватиму, мову вчитиму, я все одно вдома сиджу, так я за цей час хоч дитинку народжу..."

Жінка-Джек не завжди вдало підбирає собі одяг та косметику. (Слід зазначити, представниці цього типу найкрасивіші найчастіше саме своєю природною красою , косметика далеко не завжди їх прикрашає, навіть якщо макіяж накладається професійним гримером.) Багато представників цього типу навіть за класично красивої зовнішності вважають себе непривабливими. Вважаючи своє обличчя негарним (причому, абсолютно незаслужено), можуть приховувати його під величезними чорними окулярами, тож для всіх залишається загадкою - чи справді у нього такі негарні очі чи це міф?

Швидше за все, це - міф. Джек майже ніколи не буває впевнений у власному смаку, в естетичності своєї зовнішності, в манерах своєї поведінки, що, до речі, і призводить його до надмірної сором'язливості, затисненості, "колючості". Погано відчуває прихильність чи неприхильність себе оточуючих. Не впевнений, що може викликати симпатії або бути коханим (і це його величезна помилка!). Не відчуває своєї привабливості. Недолюблює себе.

У святковій, парадно-офіційній обстановці почувається скуто. Добре йому там, де обстановка не потребує параду та церемоній: на природі, у лісі, у поході, де допустимий простий спортивний одяг, природна поведінка, що виключає манірність.

Іноді естетична самооцінка Джека буває настільки заниженою, що він воліє оточувати себе явно неповноцінними людьми, іноді навіть з фізичними відхиленнями. Або надає перевагу грубим, дешевим задоволенням у компанії людей заниженого соціального статусу.

Безлад у побуті Джеку не заважає. До естетичних якостей речей він байдужий. Часто в його одязі є якась естетична нелогічність. Знаючи за собою цей недолік, Джеки дуже не люблять, коли їх роздивляються. Тому Драйзер ніколи не дивиться на Джека своїм "пронизливим" поглядом (на близькій психологічній дистанції Драйзер взагалі ні на кого так не дивиться) і ніколи не робить зауважень щодо недоліків у його зовнішності та одязі - він може або щиро поспівчувати людині, одягненій незручно, або запропонувати свою участь у вирішенні цієї проблеми, але не критикуватиме, якщо його, звичайно, про це не попросять.

Прояв турботи про себе Джек сприймає як вираження гарного відношення. Тільки з таким партнером він по-справжньому розслаблюється, тільки йому по-справжньому довіряє.

Отримуючи достатню підтримку за своєю слабкою функцією, Джек "відкривається" для отримання інформації за своєю "сугестивною" (навіюваною) функцією. Але це вже тема наступного опису.

Блок СУПЕРІД* 5-а позиція* Сугестивна функція* "Етика відносин"

Ця функція формує непорушні цінності його типу. Вона – "сліпа". Вона – пасивна. Вона реалізується підсвідомо і є сховищем життєвих цінностей і установок, які формують світогляд Джека. Це - індикатор, з яким він звіряє інформацію про вчинки людей, що його оточують.

Джеку необхідно знати спонукальні мотиви вчинків, знати, хто дійсно до нього добре ставиться, а кого не заважало б і остерегтися. Оскільки Джеку самому досить важко зрозуміти і проаналізувати це, він потребує людину, яка чудово розуміє всі тонкощі взаємин і завжди може його докладно в цьому питанні проконсультувати. (І саме в цьому його дуал Драйзер поза конкуренцією.)

Підсвідомо зорієнтований на "високі моральні установки", Джек також є захисником і зберігачем найважливіших етичних цінностей. Дружба, любов, відданість інтересам справи, інтересам своєї "команди" - позитивна основа його етики, його етичний фундамент.

Так само як і Драйзер, Джек пред'являє до партнера дуже високі етичні вимоги, хоч і виявляє набагато більшу терпимість до деяких незначних відхилень від найважливіших моральних принципів. На відміну від Драйзера, Джек не завжди відчуває, коли його обманюють: він це обчислює логічно, але, одного разу викривши партнера в брехні, ніколи йому цього не забуде і не пробачить.

Будь-яку кризу відносин Джек переживає дуже болісно. І найстрашніше для Джека, коли партнер або не може, або не хоче вивести його з цього стану. (Драйзер у цьому відношенні знову ж таки кращий за всіх інших партнерів: він не тільки не допустить кризи відносин, але навіть найменшої невизначеності в них не зазнає.)

У ситуації кризи відносин Джек відчуває свою нездатність до будь-яких рішучих дій. Підсвідомо він налаштований на те, щоб відносини з кризи виводив його партнер (хоча зіпсувати їх він може і власними силами).

І в процесі формування відносин Джек підсвідомо розраховує, що всю ініціативу на себе візьме його партнер. І Драйзер дійсно схильний до того, щоб взяти на себе всю етичну та вольову ініціативу, (якщо, звичайно, не надто скований забобонами.) Зі свого боку, Джек охоче бере на себе всю ділову ініціативу у розвитку відносин: він завжди знайде спосіб подолати будь-які перешкоди, будь-які відстані - головне, щоб його партнер не відчував жодних труднощів чи незручностей.

Проблема Джеків у тому, що Драйзер не єдиний психологічний тип, здатний взяти на себе ініціативу у розвитку відносин (крім того, як всякий дуал, для Джеків він найменш помітний і найменш привабливий). Тому Джеки часто поступаються ініціативі психологічно несумісних з ними партнерів, що особливо болісно позначається саме в період кризи відносин: партнери-логіки, наприклад, маючи слабку етику, не можуть вивести відносини з кризи, а психологічно несумісні партнери-етики самі здатні спровокувати ускладнення відносин, щоб використовувати його як засіб емоційного впливу.

Джек завжди помічає, коли їм намагаються етично маніпулювати. Інша річ, він не завжди знає, як слід на це реагувати. Йому потрібен час, щоб розібратися, який характер стосунків стоїть за всіма цими маніпуляціями. Якщо він дійшов висновку, що такий спосіб стосунків не надто ускладнює його життя, то цілком може втягнутися в цю чужу йому етичну гру. Хоча, в принципі, жодних етичних ігор Джек не визнає: він ненавидить лицемірство, байдужість, фальш, нещирість; терпіти не може, коли з ним лукавлять, коли перед ним ставлять якісь невизначені етичні цілі (іншими словами – морочать голову).

Джеки не з тих партнерів, які легко відбиваються від своєї "законної половини". У разі сильного психологічного дискомфорту та нездатності щось змінити у відносинах він може і сам піти з сім'ї. Але "відбиватися", навіть у разі привабливішої альтернативи, не буде.

За зовнішньої етичної мобільності Джек насправді в етичному плані дуже консервативний, що створює йому додаткові проблеми у разі альянсу з психологічно несумісними партнерами. Драйзер - єдиний, хто може гарантувати Джеку цілковиту відсутність проблем щодо аспекту етики відносин.

Блок СУПЕРІД* 6-а позиція* Активаційна функція* "Вольова сенсорика"

Як уже говорилося, ділові якості Джека більшою мірою залежать від сприятливих зовнішніх умов, ніж від особистих вольових зусиль. Проте з критичної ситуації його часто виводить саме вольове зусилля, яке він вирішує зробити над собою - якщо не з особистих спонукань, то вже хоча б на користь "своєї команди", перед якою завжди відчуває велику відповідальність.

При всій своїй прагматичності та практичності Джеки мають звичай періодично "зависати в хмарах". Здавалося б, Джек не повинен робити нічого недоцільного, оскільки це суперечить програмі його інтелекту. Проте його цілі іноді обертаються міражами (оскільки, як будь-який інтуїт, він не завжди реалістично дивиться на речі).

У такий період багато залежить від того, наскільки швидко він зможе зробити над собою вольове зусилля, відмовитися від помилкових планів, поставити перед собою нові цілі та налаштуватися на їх реалізацію.

Джек потребує партнера, який може зорієнтувати його на практичні цілі та переконати в нереальності його колишніх задумів. Йому самому важко зробити над собою вольове зусилля, особливо в ситуації кризи своїх планів. Тому він активізується, коли в його житті з'являється нова, відповідна його програмі мета, що має позитивний зміст, певний напрямок та можливість реального застосування сил. Мета, яка виведе його з вимушеної бездіяльності та марного очікування змін. Мета, заради якої йому захочеться напружено працювати та долати труднощі.

І саме таку мету задає йому його дуал Драйзер, який хоч і не може бачити перспектив, але іноді досить чітко бачить безперспективність будь-якого починання і тому не дозволяє Джеку застрягати на якихось надто віддалених та нереальних планах. Творчо маніпулюючи різними прийомами вольового впливу, Драйзер змушує Джека перейти на більш реальні та актуальні завдання.

Відомо, що Джек не любить запускати свої справи. Проте це періодично відбувається. І оскільки для нього "виправляти" свої справи так само неприємно, як і лагодити щось поламане, поруч має бути хтось, хто змусить його це зробити.

Зрозуміло, змусити Джека підкоритися прямому вольовому тиску неможливо, він сам цього не допускає. Понад те, такий спосіб вольового впливу ставить під удар етику взаємовідносин із нею. Тому у випадку з Джеком вольовий тиск має бути гнучким, творчим, а етика стосунків – принциповою. Тобто, як би не був ображений Джек на те, що його постійно змушують робити над собою зусилля, ці образи повинні швидко і легко згладжуватися партнером, щоб не переростати в кризу відносин (що можливо лише у партнерстві з Драйзером).

Як будь-який інтуїт, Джек за своєю природою досить розсіяний. Не завжди пам'ятає, куди він поклав ту чи іншу річ. Прибирання та наведення порядку для нього не найприємніше заняття. І все ж, коли Джек при всій своїй байдужості до побутового безладдя потрапляє в умови, де порядок суворо і неухильно дотримується (як це зазвичай буває в будинку Драйзера), його це організує і тонізує.

Одна з перших ознак виходу Джека з душевної кризи - упорядкування їм свого способу життя, інтерес до спорту, здоров'я, фізична, духовна та інтелектуальна робота над собою.

Джек охоче зробить якусь роботу, надасть послугу скоріше на прохання іншого, ніж на власне спонукання (якщо це комусь потрібно - це має сенс зробити.)

Самі Джеки не прагнуть навмисно підпорядковувати будь-кого своїй волі. (Джек чудово вміє організувати роботу, розподілити її, але змушувати когось її робити не буде. Йому легше матеріально стимулювати, зацікавити, надихнути своїм ентузіазмом, а змушувати - це не його метод. Просити, до речі, він теж не буде: не виключає, що йому можуть відмовити, а це завжди неприємно.)

Джек глибоко демократичний. Жодними зовнішніми атрибутами влади не спокушається, зв'язками, становищем у суспільстві не хизується, ненавидить снобів. Оцінює людей за їхніми реальними справами та здібностями. Перевагу влади розглядає лише як можливість повноцінно реалізувати свій творчий потенціал.

Джеки не схильні до зловживання владою. Більше того, вони навіть можуть не підкоритися жорстокому чи несправедливому, на їхню думку, наказу. Можуть на свій страх і ризик не дотримуватись недостатньо гуманних інструкцій.

Із задоволенням Джек бере на себе роль лідера і чудово з нею справляється. Чим більше повноважень отримує Джек, тим більше активізується і тим успішніше та масштабніше працює.

Блок ІД* 7-а позиція* Наглядова функція* "Структурна логіка"

Ця функція доповнює логічну програму Джека, готує для неї теоретичну базу, здійснює збір та обробку інформації. Контролює її логічність та достовірність.

Джека можна переконати лише фактами та логічно бездоганними концепціями. Підсвідомо він завжди відзначає собі всі логічні проблеми і фактичні невідповідності у будь-якій висловленої йому думки, у будь-якій запропонованій йому теорії. Має чудову пам'ять, легко запам'ятовує нову інформацію, намагаючись одразу ж її систематизувати.

Підбір інформації робить дуже ґрунтовно, по можливості з найавторитетніших джерел. Для Джека дуже важливою є саме достовірність джерел інформації. Як правило, він спирається лише на ті факти, у достовірності яких особисто переконаний. Тому йому завжди неприємно розчаровуватись у джерелі інформації: для нього це так само, як і розчарування у дружбі – він довірився, а його підвели. (Такий приклад: п'ятирічна дитина-Джек вперше потрапила на бабусин город, де йому показали грядку з ріпкою, причому ріпка, всупереч його очікуванням, виглядала дуже маленькою, і він вирішив спробувати висмикнути її власними силами, що в нього легко вийшло. А далі він потрапив у суперечність між реальним фактом і джерелом інформації, де було сказано, що ріпку тягли всією сім'єю і витягнути не могли, Джек вирішив, що все-таки треба перевірити факти і повторював свій досвід доти, доки не пересмикував усю ріпку на грядці. Після цього він вперше замислився, що джерела інформації можуть бути недостовірними.)

Збір інформації у Джеків ускладнюється тим, що вони не можуть собі дозволити надто розтягувати у часі цей процес: адже і сама справа вже може стати невчасною. Здійснюючи нову важливу справу, завжди намагається отримати найвичерпнішу інформацію: виходячи з інтересів справи та почуття відповідальності перед своєю командою, він не дозволяє собі легковажно ставитися до цього питання. Збираючи інформацію, Джек намагається бути гранично далекоглядним та завбачливим - йому обов'язково потрібно врахувати можливі зміни та зміни умов у майбутньому. (Наприклад: прораховуючи статтю витрати, він, як правило, враховує залежність її від якихось непередбачених обставин: можливого зростання цін, інфляції, підвищення податків, підвищення тарифів на послуги, пов'язані з обслуговуванням та страхуванням. Тобто збір інформації здійснюється за заявкою "його подальшої психічної функції - "інтуїції можливостей".)

Джеку властиво помічати будь-яке спотворення відомих йому відомостей. Дуже не любить, коли "пересмикують" факти і цим спотворюють істину - це його глибоко обурює. Хоч би який він був, здавалося б, розслаблений чи розосереджений, будь-яке логічне протиріччя його моментально насторожує. Джек - важливий противник маніпулювання фактами, навіть якщо це змінює суті концепції. Він не завжди легко погодиться визнати, що один і той самий факт є наслідком найрізноманітніших причин. І не тому, що йому це в принципі важко зрозуміти: просто, приймаючи для себе якусь теорію, Джеку важливо бути впевненим у її логічній послідовності.

Так само, сприймаючи будь-яку інформацію, він має бути впевнений, що вона не заснована на підтасовуванні фактів. (У зв'язку з цим іноді виникають проблеми на початковому етапі дуалізації Джека з Драйзером: у Драйзера, як відомо, маніпулятивна етика, і з фактами він звертається досить вільно - одному й тому факту він може надавати протилежне значення і великого гріха в цьому не бачить. Ця обставина насторожуватиме Джека доти, доки він не зрозуміє, що драйзерівська логіка - це не більше, ніж форма переконання, яка саме на нього, Джека, і розрахована.)

Всі свої дії Джек намагається будувати на підставі багаторазово перевіреного особистого досвіду. (Свої технологічні методики він розробляє також на підставі багаторазово перевірено особистого досвіду. Тому будь-яку критику своїх власних, "вистражданих" методик сприймає дуже болісно.)

У галузі наукових експериментів Джеки дуже сміливо напрацьовують свій особистий досвід, причому, починаючи з раннього дитинства. Навряд чи знайдеться хоч один представник цього типу, який би хоч раз у житті чогось не висадив у повітря, не спалив, не перепалив. Дуже люблять винаходити, мріють розсунути обрії науки. Своїми винаходами дуже пишаються незалежно від того, як до цього ставляться оточуючі.

Теоретична логіка Джека створює інформаційну базу і є передумовою його наступної психічної функції - інтуїції можливостей.

Блок ІД* 8-а позиція* Демонстративна функція* "Інтуїція можливостей"

Цей аспект для Джека надзвичайно важливий. Підсвідомо Джек порівнює власні можливості з можливостями інших, тому що це та сфера, в якій йому завжди хочеться працювати над собою та неодмінно отримувати високу оцінку. (Не слід думати, що внаслідок цієї якості Джек заздрісний до чужих успіхів - у жодному разі! І хоча він дійсно не любить, коли йому ставлять у приклад людей, які досягли в житті більшого, ніж він, але це тільки тому, що зазвичай віддає перевагу сам вирішувати, які успіхи варто наслідувати, а яким - ні.)

Підсвідомо Джек відчуває, що ця якість йому дана для того, щоб когось виручати, рятувати того, хто слабший за нього, того, хто потрапив у біду, що пояснюється підсвідомою орієнтацією на слабку інтуїцію свого дуала Драйзера. (Багато представників цього типу в дитинстві мріяли працювати рятувальниками, пожежниками, здійснювати подвиги та захищати слабких - "Робін Гуд", "Пітер Пен".)

Джек все життя готує себе до цієї місії. Протягом усього життя вчиться долати перешкоди, мріє розвинути у собі якісь надприродні можливості. Навіть у зрілому віці він може із задоволенням дивитися якийсь напівдитячий бойовик, уявляючи себе на місці непереможного кіногероя.

Джек поважає людей, які багато чого досягли в житті завдяки своїй працьовитості, безстрашності, завзятості, далекоглядності, здоровому глузду; поважає людей із фантазією, людей, які працюють над собою, розвивають свої здібності.

Джек запальний, любить брати участь у змаганнях на силу, спритність та витривалість. Причому до таких змагань він підключається спонтанно. (Наприклад, у нього може виникнути бажання повторити щойно побачений акробатичний трюк.) Легко включається в парі, в молодості його можна легко взяти на "слабко". Джека з раннього віку починає цікавити межа його фізичних можливостей, межа його витривалості та сміливості. (Десятирічна дівчинка-Джек "випробовувала" себе, сидячи верхи на перилах балкона, на висоті 8-го поверху.)

Джекам дуже важливо розсовувати межі допустимих можливостей. І якщо, буває, у перших дослідах вони ще іноді обережні, то потім повторюють свої "рекорди" по можливості багаторазово. І дуже цим пишаються. (Причому ці "рекорди" далеко не завжди є гідним зразком для наслідування - іноді вони носять явно "гусарський" характер.) Джеки люблять демонструвати свою безстрашність і відвагу. У молодості часто виявляють демонстративну відчайдушність, безтурботність, вміють і люблять ризикувати. Розповідаючи про свої досягнення, Джек ніколи не приписує собі нічого зайвого – не любить порожнього вихваляння. Якщо хтось сумнівається у його подвигах, готовий їх одразу продемонструвати.

У зрілому віці ризик Джека базується на точних розрахунках та добре розвиненій інтуїції. Джеки люблять грати в азартні ігри, часто купують лотерейні квитки, хоча їм буває ліньки піти перевірити свій виграш. Для них це не більше, ніж очікування на щасливі зміни або своєрідне тренування інтуїції, на кшталт "прогноз погоди", за яким вони перевіряють, чи благоволить їм сьогодні удача.

Говорячи про свої успіхи, Джек намагається не критикувати можливості та здібності інших. Намагається їх не обговорювати. (Підсвідомо налаштований на слабку інтуїцію свого дуала Драйзера.) Не любить нікого спеціально екзаменувати чи випробовувати. Якщо і поставить питання "на засипку", то лише з допитливості, а не задля самоствердження.

Джекам завжди цікаво дізнатися життя на найкрутіших його зламах. Іноді складається враження, що вони живуть як у пригодницькій кінострічці. Замолоду готують себе до серйозних життєвих випробувань. Їх приваблюють романтика ризикованих пригод, робота в умовах підвищеної небезпеки, у тяжких кліматичних умовах.

Багато хто з них пробує себе в різних видах спорту. Джеку завжди хочеться випробувати те, що він ще не відчував. Навіть якщо йому доводилося в житті, наприклад, водити корабель, він шкодуватиме про те, що літаком він ще ніколи не керував. Інший приклад - якщо відкривається якась нова дорога, Джеку обов'язково потрібно нею проїхати: "Як це, вже три дні, як збудували новий міст, а я ще жодного разу ним не проїжджав!" Джеки - природжені першопрохідники та першовипробувачі. Джеку необхідно спробувати все, що для нього нове та незвідане, і не дай Бог його цього позбавити.

Джек-скиглій - це виняткове явище. Рідко хто і тільки з найближчого оточення може побачити його в пригніченому стані, який не приховує свого розпачу. (Зрозуміло, в умовах психологічного дискомфорту Джек, як будь-яка людина, "розгвинчується", а отже може і нити, і дратуватися через дрібниці, але для психологічно врівноваженого Джека це не властиво.)

Смерть як реальність представники цього типу погано сприймають, не вірять, що можуть втратити близьку людину, і саме тому втрату своїх близьких переживають виключно болісно (хоч і приховують свої переживання).

Джеки дуже життєлюбні та оптимістичні, люблять насичений життєвий ритм: активну, динамічну працю та активний відпочинок. Люблять подорожі, походи на байдарках чи велосипедах, люблять туристичні пісні, дим багаття, романтику мандрівок. Люблять слухати і читати історії про всякі аномальні явища, цікавляться фантастикою та пригодами. Нерідко вражають надзвичайною широтою знань у багатьох областях.

Джек зазвичай намагається нікого не підводити, більше того, у скрутну хвилину він бачить свій обов'язок у тому, щоб знайти вихід із будь-якого скрутного становища не тільки для себе, а й для "своєї команди".

"Своя команда" для Джека - святе поняття. На прохання друга він може піти і у вогонь, і у воду: може, наприклад, безкорисливо здати кров для зовсім не знайомої йому людини, може віддати всі свої заощадження друзям, які опинилися у скрутному становищі. Для порятунку своєї команди Джек може чинити дива сміливості, винахідливості та витривалості (але в побуті може бути абсолютно байдужим до прохань і доручень своїх близьких).

Джек абсолютно жахливо почувається, коли бачить, що мимоволі стає винуватцем проблем "своєї команди", особливо, якщо він не може досить швидко ці проблеми вирішити.

Джека дратує, коли хтось його у чомусь підводить або створює додаткові проблеми, що ускладнюють його власні плани. Джек намагається уникати "проблемних" людей, і йому самому завжди неприємно бути джерелом чиїхось проблем.

За будь-яких обставин він демонструє впевненість та оптимізм, намагається не показувати свого страху і не демонструвати своїх страждань. Завжди спокійний, незворушний, завжди розмовляє рівним і бадьорим голосом.

Своєю життєстійкістю, оптимізмом, життєлюбністю, здоровим авантюризмом, фантазією, оригінальністю мислення Джек вселяє впевненість у завтрашньому дні своєму дуалу Драйзеру, виводить його з багатьох життєвих глухих кутів, прищеплює смак до пригод, вчить радіти життю, відкриває перед ним нові незвідані можливості, робить його життя багатшим, цікавішим і насиченішим радісними подіями.



Описи інших авторів:

Воробйова В. Логіко-інтуїтивний екстраверт - "Джек Лондон"

Мегедь В.В. ЛІЕ (Джек Лондон)

Вайсбанд І.Д. Логіко-інтуїтивний екстраверт - "Джек Лондон"

Чоловічий опис: Логіко-інтуїтивний екстраверт - "Джек Лондон"

Аугустинавічюте А. Логіко-інтуїтивний екстраверт

Панченко А.Л. Логіко-інтуїтивний екстраверт - "Джек Лондон"




© 2022-2024 Соціоніка.інфо Адміністратор