| |||
Вітаємо! Для доступу до сервісів, будь ласка, увійдіть або зареєструйтеся.
|
|
Функціональні описи В.Стратієвської Дюма - сенсорно-етичний інтроверт (опис соціотипу)Блок ЕГО* 1-а позиція* Програмна функція* "Сенсорика відчуттів"Краса і гармонія у всіх їх проявах, яскраве, життя, що рясніє приємними враженнями, прагнення до задоволення в найестетичніших і вишуканих його формах - ось основні цінності, властиві представникам цього типу. Для Дюма характерне не лише творення прекрасного у всіх його формах та проявах, а й дбайливе ставлення до вже існуючої гармонії. Дюма ніколи не дозволить собі зіпсувати комусь настрій або привнести в атмосферу свята буденність. Він - творець всього того, що приносить радість і приносить задоволення. Дюма любить і цінує життя у всіх його проявах. Для нього дуже важливо відчувати смак життя. Важливо зробити життя красивим, приємним, легким; важливе відчуття "свята життя". Дарувати задоволення для Дюма так само приємно, як і отримувати його. Дюма реаліст. (А інакше, як би він доповнював такого мрійника та фантазера, як Дон Кіхот?) Дюма зорієнтований на найпростіші та природні цінності: добробут сім'ї, затишний будинок, добрі стосунки. Нікому жодних неприємностей намагається не завдавати. Сам радіє життю і не має наміру ускладнювати його іншим. Для Дюма дуже важливе відчуття комфорту, душевного спокою, гарного самопочуття та гарного настрою. Відсутність якогось із цих відчуттів його серйозно стурбує. Наприклад, якщо обставини складаються так, що він не має можливості в обідню перерву піти кудись пообідати і змушений регулярно харчуватися всухом'ятку, це його дуже турбуватиме: "Адже недовго й гастрит нажити..." Комфорт та дискомфорт, здоров'я та хвороба, щастя та нещастя, життя та смерть - основні теми його міркувань. Часто розмірковує про те, в яких умовах він хотів би існувати. Любить критикувати погано продумані чи незручно організовані умови роботи, навчання та відпочинку. Дюма має властивість запам'ятовувати і наново відтворювати якось пережиті відчуття. Звуки, кольори, запахи запам'ятовуються ним як цілісне враження і можуть відновити в пам'яті асоціації, пов'язані з пережитим почуттям, нагадати про якусь подію, про якусь людину, про якісь стосунки. Уміє помічати неприємні відчуття, які відчувають інші люди. Наприклад, одразу ж помітить, що комусь спекотно, холодно, тісно, душно, комусь тисне взуття. Помічає, коли хтось відчуває болючі відчуття. Завжди знає, чим вони викликані, і прагне усунути їхню причину. Причому намагається зробити це в тактовній формі, оскільки вважає, що відчуття - це суто особисте та інтимне, тому і впливати на них слід делікатно і ненав'язливо. (Представники цього типу чудово працюють у медицині.) Дюма вміє співчувати чужому нездужанню, оскільки і своє власне погане самопочуття сприймає як серйозну неприємність. У цей момент він повністю поглинений своїм станом та своїми відчуттями. Спілкування з оточуючими в цей період його тільки дратує, особливо якщо вони байдуже ставляться до його стану і не виявляють жодного співчуття і жодної турботи. Недостатньо виражене співчуття Дюма сприймає як прояв душевної черствості та поганого ставлення до себе. Якщо, наприклад, бачить, що його скарги лише дратують оточуючих, намагається обмежити з ними будь-які контакти до кращих часів. Формально виражене співчуття, як і загальнопідбадьорливі, "чергові" фрази, анітрохи не покращують його стану. Під час хвороби Дюма потребує не підбадьорення, а втіхи. Не вважає себе здатним до фізичних навантажень, тому не любить опинятися в умовах, що вимагають від нього фізичної витривалості, особливо коли це стосується його відпочинку. Любить відпочивати в умовах скромного та невибагливого комфорту, у товаристві приємних та цікавих йому людей. Туризм, що потребує фізичної напруги, пов'язаний із ризиком, небезпекою та повною відсутністю зручностей, його приваблює порівняно мало. Любить відпочинок на природі. Тонко відчуває її красу. Будь-який прояв прекрасного намагається запам'ятати, як взагалі намагається запам'ятовувати все добре, "щоб було що згадати". ("Життя - не те, що прожите, а те, що запам'яталося".) Уміє та любить приймати гостей. Радий можливості виявити свій смак та кулінарні таланти. Сама підготовка до прийому приносить йому задоволення. Дюма зазвичай влаштовує для своїх гостей справжнє "сенсорне свято": затишна обстановка, приємна музика, м'яке освітлення, найкрасивіше сервірування, найсмачніша їжа - все робиться для того, щоб задоволення від свята було всебічним та найповнішим. Дюма ретельно продумує всі деталі майбутнього застілля: підбір гостей, сервірування, поєднання страв, вибір вин. Якщо це, наприклад, новорічне свято, продумується оформлення кімнати, карнавальні костюми, подарунки, сюрпризи... Дуже сердиться, коли хтось заважає здійсненню його святкової витівки: "Ну ти подумай, я вношу торт зі свічками, а моя свекруха в цей момент включає верхнє світло! Ну як вона не розуміє, що вона цим весь настрій свята зіпсувала... Або ось ще: сама почала роздавати подарунки! Ну як вона не розуміє, що це не від неї подарунки, а від Діда Мороза - їх ж треба під ялинкою знайти. Ось так взяла та зіпсувала дітям свято!" Дюма відрізняє чудовий смак у всьому, що стосується гармонії відчуттів. Це завжди неперевершені кулінари, здатні по запаху визначити і смакові якості їжі та ступінь її готовності. Дюма не просто готує їжу: він творить, він вкладає душу, він уявляє, яке задоволення має приносити його їжа. Дуже серйозно ставиться до питань харчування. Винятково вибагливий і розбірливий у їжі. Їжа, яка не викликає у нього довіри, ним не буде з'їдена, навіть якщо його дуже про це попросити. Дуже консервативний у питаннях смаку. У будь-яких умовах Дюма вміє створити відчуття комфорту, відчуття тепла та затишку. Які б скромні засоби він не мав, завжди придумає, як прикрасити свій будинок. Може використовувати для цього своє рукоділля, малюнки або малюнки своїх дітей. Будь-яке, навіть тимчасове його житло виглядає затишним та обжитим. В оформленні інтер'єру Дюма віддає перевагу вигадливо-витонченому стилю, часто з декоративними доповненнями. Дуже раціонально використовує простір, вміє навіть тісноту зробити затишною. Порядок у будинку Дюма (особливо якщо це дуалізований Дюма) зазвичай дотримується, причому в дуже ненав'язливій і необтяжливій для домочадців формі: домочадці розкидають речі, Дюма їх терпляче збирає і розкладає по місцях і так доти, доки домочадці не починають автоматично класти речі на місце. Якщо Дюма не вистачає сил регулярно наводити порядок у всьому будинку, завжди є якась ділянка, де порядок неухильно дотримується і де все зі смаком організовано. Предмети побуту в оселі Дюма завжди гарні та зручні, завжди дуже гарний посуд. Не лише той, що для свят, а й той, що для щоденного вжитку. Гарний посуд та гарна постільна білизна - "маленька слабкість" представників цього типу. М'які, зручні меблі, килими, подушки, серветки - все, що радує око і сприяє відпочинку, неодмінно присутнє в будинку Дюма. Естетика Дюма розрахована на сприйняття малими формами. Краса кожної речі має сприйматися окремо - звідси деяка декоративна перенасиченість, властива естетиці Дюма. (Властива також естетиці всіх ірраціональних "сенсориків-етиків" - і Дюма, і Наполеона.) Дюма має багато художніх талантів і із задоволенням їх реалізує. Так, не навчаючись спеціально професії перукаря чи кравця, часто виконує роботу не гірше, а іноді й краще за іншого професіонала. Дюма, що професійно займається дизайном (одягу, зачісок, взуття, меблів), поза конкуренцією. Прекрасно відчуває гармонію кольору, ліній, форм, звуків, запахів. Кращі парфумери та найкращі дегустатори виходять саме з представників цього типу. Вміє підбирати асоціативні поєднання запаху та кольору, кольору та звуку. Може винайти парфуми, що відповідають певній музиці, настрою, певному поєднанню кольорів, певному художньому напрямку і стилю одягу. Дюма вміє створювати свою моду, вміє і сам пристосовуватися до будь-якого її напряму. Ніколи не одягне те, що незручно носити, або те, що невигідно наголошує на недоліках його зовнішності. Цим пояснюється здатність Дюма у будь-якому одязі виглядати винятково привабливо. За природою схильні до повноти, вони чудово справляються з цією проблемою завдяки вмінню зі смаком одягатися, легко рухатися і зручно почуватися в будь-якій обстановці. Крім того, Дюма не може допустити, щоб його повнота завдавала йому якихось незручностей. Тому починає дотримуватись дієти щоразу, коли відчуває, що це необхідно. Дюма завжди впевнений у своїй привабливості, і оточуючі, особливо представники протилежної статі, це завжди добре відчувають. Дюма зазвичай користується успіхом, причому заслуженим, і це його дуже тішить. Ніколи не спекулює на своїй красі, оскільки вважає її нормальним та природним явищем. Йому приємно приносити задоволення своїм зовнішнім виглядом. Більше того, Дюма охоче допомагає і порадою, і ділом усім, хто хоче зробити свою зовнішність більш привабливою, чим надає неоціненну послугу своєму дуалу Дон Кіхоту, який зазвичай приділяє недостатньо уваги своєму зовнішньому вигляду. (Як любила говорити одна студентка-Дюма про свого викладача Дон Кіхота: "Кожного разу, коли я його бачу, мені так хочеться його відмити!..") Немає нічого більш природного для Дюма, ніж турбота про своїх близьких, про своїх домочадців - це один з його життєвих орієнтирів. Його домочадці завжди бувають доглянуті та нагодовані. Дюма може свої потреби скоротити до мінімуму, але постарається, щоб його родина не зазнавала жодних незручностей. Естетичне виховання дітей вважає справою першорядною та найважливішою. Наприклад, живучи на допомогу з безробіття, може купити своїм дітям піаніно та оплачувати їм уроки музики. Блок ЕГО* 2-а позиція* Творча функція* "Етика емоцій"У емоційному плані Дюма часто справляє подвійне враження: зовні - це безтурботний веселун і оптиміст, внутрішньо - людина стримана і напружена. У малознайомому суспільстві Дюма намагається не привертати до себе особливої уваги, більше спостерігає, ніж діє. Зовні завжди здається спокійним, врівноваженим, впевненим у собі. Він здається відкритим, але внутрішньо прихований і недовірливий. Часто справляє враження людини "собі на думці". І справді, Дюма боїться сказати про себе щось зайве. На близькій дистанції у своїй компанії спілкується легко, вільно; вміє створити невимушену обстановку. Любить розважати друзів кумедними історіями. Уміє і любить бути душею компанії. Чудово піднімає настрій жартами. Якщо якісь жарти виявляються недоречними, може швидко та тактовно змінити тему. Але слід зауважити, що Дюма підтримує в компанії гарний настрій лише в тому випадку, якщо це не суперечить його власному внутрішньому стану. Миролюбний. Дружелюбний. Вміє створити відчуття тепла та привітності. Дуже привертає людей до себе і може знайти спільну мову з будь-яким оточенням. Чудово відчуває співрозмовника, вміє до нього емоційно підлаштуватися, причому робить це щиро. Дуже легко завойовує довіру людей, але ніколи цим не зловживає (якщо цього не вимагають інтереси його роботи). Легко викликає на відвертість. (Якість, що дозволяє представникам цього бути хорошими розвідниками, агентами, психотерапевтами і вихователями.) Уміє запам'ятовувати та відтворювати колись пережиті емоції, вміє уявити собі переживання іншої людини, її почуття та її характер. Уміє емоційно відтворити і пережити в собі емоційний стан іншої людини, вміє пропустити його через себе. (Завдяки цій якості Дюма може бути дуже хорошим актором, дипломатом чи посередником.) Якщо при ньому починається сварка чи суперечка, завжди намагається розрядити обстановку, намагається відволікти сперечальників чи заспокоїти їх. (Якість, розрахована на проблематичну етику його дуала Дон Кіхота, що постійно починає суперечку, що переходить у сварку.) Зрозуміло, Дюма і сам може втягнутися в сварку зі своїм конфліктером і тим не менш стан ворожнечі йому дуже неприємний. Саме тому вважає за краще виступати сполучною ланкою між ворогуючими сторонами. ("Майстер човникової дипломатії".) Завжди радіє можливості когось помирити, умовити, переконати. Добре влаштовує свої справи неофіційним чином. Працюючи на керівній посаді, намагається підтримувати добрі стосунки з усіма підлеглими. Вважає для себе важливим приділяти увагу психологічному клімату у колективі. Намагається менше критикувати інших - не любить конфліктувати і наживати собі ворогів. Тому, якщо й доводиться когось покритикувати, намагається зробити це у м'якій формі. Але якщо бачить, що це когось травмує, намагається не загострювати стосунків і перевести все на жарт. (Якість, абсолютно необхідна при спілкуванні з таким дуалом, як Дон Кіхот, який, як уже говорилося, дуже загострено сприймає критику на свою адресу.) Дюма вміє бути режисером настрою: якщо вважає за потрібне когось заспокоїти чи втішити, зробить це чудово. Якщо вважає за потрібне привернути увагу до своїх проблем, зробить це "творчо": створить обстановку абсолютно нестерпного напруження і не "відпустить" доти, доки його проблеми не почнуть хоча б частково вирішувати, або доти, доки сам не заспокоїться. Дюма не соромиться відкрито говорити про свої проблеми, причому в цьому не завжди обмежує себе близьким колом, через що може справляти враження скиглія. (Така етична тактика розрахована на етику емоцій його дуала Дон Кіхота, якого іноді буває необхідно відволікти від його фантастичних проектів і поставити перед фактом конкретної, реально існуючої проблеми.) Блок СУПЕРЕГО* 3-тя позиція* Нормативна функція* "Інтуїція часу"Дюма зазвичай цінує і свій, і чужий час, але витрачає його стільки, скільки потрібно для досягнення потрібного йому результату. Наприклад, якщо він чогось не з'ясував, чогось не зрозумів, він продовжуватиме розмову доти, доки не отримає повну ясність, незалежно від того, має у своєму розпорядженні його співрозмовник час для пояснень чи ні. Дюма може зайти "на хвилинку" і застрягти на кілька годин, але зате отримає повну інформацію з усіх питань, що його цікавлять. Така якість, як пунктуальність, для нього більш значуща саме в етичному плані. Тому, якщо йому доводиться запізнюватися, завжди почувається дуже ніяково. Якщо обставини не зобов'язують його до пунктуальності, то Дюма тільки радий. У силу багатьох причин чіткий розпорядок дня йому незручний. Необхідність жити за жорстким графіком, встигати кудись до певної години для нього завжди обтяжлива. Не завжди може планувати час відпочинку чи час роботи. Час відпочинку для Дюма визначається його здоров'ям. Наприклад, не чекаючи перерви, Дюма може вийти перепочити і перекусити (якщо умови цього дозволяють). Час закінчення роботи визначається її результатом. Час Дюма зазвичай витрачається на миттєві справи та миттєві потреби, що особливо ускладнює його планування. Тому Дюма дуже не любить давати обіцянки: побоюється, що виконати їх буде важко через якісь непередбачені обставини. Часто розігрує роль оптиміста, впевненого у завтрашньому дні. Любить прогнозувати майбутнє, хоча його прогнози іноді мають наївний характер. Наприклад, може якесь випадкове везіння розглядати як провісник майбутніх блискучих перспектив. За аспектом "інтуїція часу" для Дюма особливо характерні перепади від оптимізму до песимізму. Іноді окрему, випадкову удачу він може звести в перспективу: наприклад, якщо його похвалили на роботі, він уже припускає для себе блискучу кар'єру, посварилися - передбачає звільнення. Його власне майбутнє, майбутнє його сім'ї, його країни, його суспільства - тема, яка його постійно хвилює. Причому конкретної програми щодо цього аспекту Дюма запропонувати не може. Питання "Що ж з нами буде?" завжди залишається йому нерозв'язним, завжди залишається областю його болісних роздумів. (Приклад: фільми Ельдара Рязанова "Небеса обітовані" та "Пророцтво".) Для Дюма буває важко передбачити розвиток ситуації в часі. Він може втратити багато часу на невиправдане очікування. Він може "зациклюватися" на очікуванні, відмовляючись від інших можливостей та перспектив. Це пояснюється тим, що для Дюма витрата часу виправдовується результатом справи. Якщо досягнуто позитивних результатів, то не шкода і витраченого часу. Найціннішу послугу в прогнозуванні перспектив надає для Дюма його дуал Дон Кіхот. Кращого "провісника" глобальних змін у розвитку суспільства важко собі уявити. Дон Кіхот краще, ніж будь-хто інший, може відповісти на питання, як і в яких умовах житимуть окрема людина, сім'я, суспільство в цілому через певний відрізок часу. Які можливі зміни у майбутньому, які обставини вплинуть на ці зміни. Дюма може не звертатися до ворожки, маючи такого дуала, як Дон Кіхот, який бачить не тільки зміни на краще чи гірше, але бачить і терміни цих змін. При Дон Кіхоті для Дюма не буває марного очікування. Дон Кіхот цього просто не допустить і переорієнтує Дюма на інші, дійсно перспективні плани. Блок СУПЕРЕГО* 4-а позиція* Мобілізаційна функція* "Ділова логіка"На будь-яку майбутню роботу, навіть улюблену, навіть звичну і постійну, Дюма дивиться як на обтяжливу необхідність - і це одна з його серйозних проблем. Навіть якщо частину роботи він виконав легко, у творчому пориві, під впливом натхнення, все одно йому ще належить її завершувати, опрацьовувати деталі, перевіряти кінцевий результат, а все це - вже необхідність. Необхідність виконувати якусь роботу виводить Дюма з природного йому розслабленого стану. Необхідність виходити з цього стану і перемикатися на роботу - вже сама по собі його напружує, створює йому неприємні відчуття: "Ось зараз доп'ю каву... докурю... і треба йти доробляти проект... Хто б знав, як мені нехо-о-очеться... хто б за мене його зробив..." Дюма часто говорить про необхідність робити якісь справи і про те, як йому "не хо-о-очеться" їх робити. Часто скаржиться на перевантаження, брак часу. З якихось звичайних побутових справ створює цілу проблему. Часто складається враження, що він найбільше працює, найбільше перевантажений і життя в нього важче, ніж у всіх інших. Дюма дуже важко входить у роботу, дуже довго розгойдується. То йому здається, що вона йому не під силу, що він не знає, як її зробити, що в нього не зібрано достатньо матеріалу, що в нього не готове робоче місце. У творчому пориві Дюма може зробити роботу взагалі непомітно для себе. Прийшла ідея, як зробити цю роботу – пішов і зробив. Але "на одному диханні" можна зробити роботу лише невеликого обсягу, як же представники цього типу пишуть багатотомні романи та ставлять багатосерійні фільми? Дюма чудово працює творчо. Починає роботу по натхненню, а там уже змушує себе її продовжити та закінчити. (У багатьох художніх творах для представників цього типу, початок роботи – книги, фільму, опери – виглядає набагато талановитішим, багатообіцяючим та цікавішим, ніж її продовження та завершення) Між першою частиною роботи та наступними іноді можуть бути великі проміжки часу. Дюма має "дозріти" для продовження та завершення. Для нього це дуже важливо - зате результат себе виправдовує. Дюма не любить показувати незакінчену роботу, не любить, коли його контролюють у процесі роботи. Не любить, коли в процесі роботи починають конструктивно критикувати його роботу - критикувати його методи, задум, стиль. У його розумінні це означає чинити йому перешкоди. У таких випадках завжди вимагає, щоб йому дали можливість доробити роботу самостійно та подати кінцевий результат. Дюма намагається вибирати таку професію, яка б повністю реалізувала його творчий потенціал, але якщо цього не вийшло, намагається знайти собі роботу під силу та по можливостях. У таких випадках на блискучу професійну кар'єру він не претендує, на роботі намагається нічим не виділятися, щоб не надто лаяли та не надто хвалили. Зайвий раз на очі начальству воліє не траплятися, жодних зайвих навантажень, ініціатив, відповідальності та обов'язків на себе не бере. Іноді складається враження, що Дюма взагалі боїться роботи і шукає спосіб її уникнути. Якщо хтось привносить у його роботу якісь нові проблеми і цим ускладнює її, Дюма страшенно дратується. Наприклад, якщо у навчальних чи методичних цілях його змушують вирішувати просте завдання складними методами (як це іноді буває в методиках Штірліца), це буквально виводить його із себе. Дюма саме потребує того, щоб йому показали найпростішу і найраціональнішу методику, з найменшою витратою часу, а вже ускладнити він її й сам зможе. Дюма завжди дуже уважно читає інструкції, дуже уважний до всіх методичних рекомендацій. Його навчальні конспекти, як правило, бувають найповніші і найакуратніші. Дюма - це той студент, який завжди у всіх випрошує "переписати конспектик". Причому варто йому відмовити, він одразу виглядає таким нещасним - для нього це дійсно дуже важливо. Самостійно розібратися в будь-якій методиці, раціонально і ефективно її застосувати для Дюма справжнісінька перемога. Він цілком щасливий, коли до нього звертаються за порадою чи консультацією щодо знайомої йому методики. Іноді навіть здається, що методичні консультації - це його покликання. Дюма досить часто міркує про те, як можна було б непогано заробити. Хоча саме заробляти гроші йому надзвичайно важко. Навіть будучи висококваліфікованим і широкоосвідченим фахівцем, Дюма може по кілька місяців напружено шукати роботу, а потім погодитися на найневигідніші умови: "Та можна було б безкоштовно працювати, але потім хоча б рекомендацію отримати, хоча б стаж заробити." Для Дюма дуже важливо знайти роботу в перспективній або постійно потрібній області, щоб у майбутньому не потрібно було змінювати професію, щоб не було ускладнень з пошуками роботи. (Аспект "ділової логіки" у Дюма пов'язаний з аспектами "інтуїції часу" та "інтуїції можливостей".) Тому в питаннях ділової логіки Дюма найзручніше орієнтуватися на поради та прогнози свого дуалу Дон Кіхота, у якого цей аспект перебуває на сильних демонстративних позиціях. Тому він може собі дозволити бути поблажливим до недостатньої практичності свого партнера. Дуалізований Дюма зазвичай високо оцінює ділові якості свого партнера і погоджується з усіма його пропозиціями: "В перший рік після приїзду мій чоловік ввів режим найжорсткішої економії, ми абсолютно у всьому собі відмовляли. Зате відразу ж купили машину, чоловік утвердився на новій роботі і тепер його мають намір зробити компаньйоном фірми, а там можна буде і квартиру купити..." Дюма вміє жити в режимі найжорстокішої економії, особливо якщо це тимчасове, нетривале явище, якщо вже видно вихід з глухого кута, і, нарешті, найголовніше, якщо це потрібно в інтересах сім'ї і в інтересах близької йому людини. Підсвідомо Дюма завжди впевнений в інтуїції свого партнера (оскільки підсвідомо зорієнтований на сильну інтуїцію свого дуала), знає і завжди розраховує на те, що вихід із скрутного становища буде знайдено, причому у найкоротший час. Ця обставина його зазвичай заспокоює і він із задоволенням займається своєю прямою справою – економно веде господарство. І тут йому немає рівних, оскільки, як відомо, тільки Дюма може з однієї-єдиної курки зробити п'ять ситних страв ("бульйончик, печеня, холодець, салат і ще фаршироване шийка") і годувати ними свою численну родину. Як би, здавалося, не боявся Дюма роботи, він таки дуже працьовитий. Працюючи за покликанням у зручних для себе умовах, він завжди показує блискучі результати. Займаючись своєю улюбленою справою, часто опиняється поза конкуренцією. Робота для Дюма - це завжди дуже велика і серйозна відповідальність, і хоча він іноді і справляє враження "талановитого ледаря", насправді - це найчастіше талановитий трудівник. Блок СУПЕРІД* 5-а позиція* Сугестивна функція* "Інтуїція можливостей"У всьому, що стосується пошуку можливостей, Дюма діє невпевнено, наче на дотик. Весь час шукає підтримку з боку, постійно потребує наставника, який підкаже, чи правильно він чинить. Дюма схильний занижувати власні можливості, вони часто здаються йому недостатніми для вирішення всіх його нагальних проблем. Наприклад, часто шкодує про те, що у нього немає впливових зв'язків, що йому мало хто допомагає, що йому нема з ким порадитися, ні до кого звернутися, ні на кого спертися. Дюма намагається бути далекоглядним і завбачливим, але оскільки самостійно прорахувати можливості ситуації йому буває дуже важко, він часто робить помилки, які іноді обертаються для нього серйозними неприємностями. Наприклад, не завжди може розібратися в характері ситуації, тому його довірою, привітністю та доброзичливістю часто зловживають. Знаючи це, Дюма намагається бути обережнішим, завбачливішим, але нерідко дозволяє викликати себе на відвертість, про що згодом дуже шкодує. Тому Дюма завжди з цікавістю вислухає рекомендацію про те, яку користь він може для себе отримати з тієї чи іншої ситуації, як йому краще вчинити в тому чи іншому випадку і які можуть бути наслідки його вчинків. Сам Дюма не здатний з упевненістю відповісти на ці запитання. У правильності своїх прогнозів він зазвичай сумнівається навіть якщо висловлює їх впевненим тоном. Ситуація докорінно змінюється, коли партнером Дюма стає його дуал. За всієї, здавалося б, відчуженості, Дон Кіхот вміє тверезо оцінити і можливості ситуації, і можливості свого партнера. Аналіз ситуації Дон Кіхотом спрямований саме на те, щоб надати діям партнера потрібний напрямок. Найповнішу інформацію щодо аспекту "інтуїції можливостей" Дон Кіхот надає саме своєму дуалу Дюма. З партнерами інших психологічних типів приємного та продуктивного спілкування на цю тему, як правило, не виходить. З Дон Кіхотом Дюма почувається надійно захищеним, здатним вижити і вистояти в найважчих умовах: "Коли ми з чоловіком приїхали сюди, ми були зовсім одні, нам ніхто не допомагав. У нас тут не було ні родичів, ні друзів. Ми всього досягли самі..." Як уже говорилося, Дюма вважає за краще дивитися на життя реально, тому йому дуже важливо бути впевненим у реалізації своїх можливостей. Вважає, що раніше людина знайде себе, то легше їй реалізуватиме себе. Дуалізований Дюма завжди цікавіше працює творчо. Саме у партнерстві з Дон Кіхотом він отримує можливість безмежно розвивати свою фантазію і виступати яскравим новатором на вибраній ниві. Впевнено визначати нові напрями у мистецтві, бути законодавцем нових стилів та жанрів. На розвиток талантів своїх дітей Дюма не пошкодує ні сил, ні грошей. Завжди схильний бачити у своїй дитині виграшний лотерейний квиток, який коли-небудь виграє. Часто через здібності дитини намагається реалізувати свої нереалізовані можливості. Розвиток власних талантів для Дюма також має велике значення. Саме тому він дуже цікавиться думкою про свій професійний потенціал, про свої можливості та здібності. Не любить, коли критикують його здібності. Великий інтерес у нього викликають люди, здатні знайти та розкрити його таланти. Любить слухати про блискучі перспективи та цікаві події, які його ще можуть очікувати в житті. Може й у похилому віці здійснити свою давню мрію та освоїти професію, яку раніше з якихось причин вважав для себе недоступною. Блок СУПЕРІД* 6-а позиція* Активаційна функція* "Структурна логіка"Із задоволенням включається в роботу, яка йому здається логічно визначеною і для якої має достатню теоретичну підготовку. Достовірність джерела інформації для Дюма дуже важлива. Наприклад, якщо в довіднику, який він має, виявиться якась логічна проблема, Дюма не заспокоїться, поки не знайде цьому якесь пояснення або поки не з'ясує, наскільки ця нелогічність принципова, наскільки вона впливає на загальну суть його роботи. У випадку, якщо у Дюма виникають сумніви в достовірності інформації, що він має, він готує собі теоретичний матеріал самостійно, причому ні грошей, ні часу йому на це не шкода. Наприклад одна студентка купила собі електронний перекладач і з його допомогою перекладала для себе всю необхідну інформацію, видану іноземними мовами. Дюма скрупульозно збирає весь той матеріал, який вважає для себе важливим, ретельно аналізує та продумує його. Дюма виключно спостережливий у дрібницях. "Я відразу запідозрила недобре, як тільки чоловік сів читати газету і відразу ж її відкинув. А такого з ним раніше ніколи не траплялося. Щоб він колись відклав газету, не прочитавши її всю від дошки до дошки - ніколи такого не було". Виняткова спостережливість та вміння глибоко аналізувати отриману інформацію дозволяють Дюма чудово проявити себе у багатьох професійних галузях. (Наприклад, чудово працювати в таких професіях, як розвідник, слідчий, лікар, актор, режисер тощо.) Дюма дуже цікавиться найперспективнішими науковими методами. Намагається бути в курсі останніх розробок. Свій комп'ютер завантажує новітніми програмами. Дюма переконується достовірними фактами та логічно послідовними аргументами. Йому цікаво спостерігати логічні закономірності у якихось важкоз'ясованих явищах. На щастя, у Дюма є такий дуал, як Дон Кіхот, здатний прорахувати те, чого ще немає в природі, найсміливішу фантазію, найсміливіший задум реальністю, і Дюма (при всьому своєму тверезому реалізмі) із задоволенням бере участь у найфантастичніших проектах Дон Кіхота, охоче надає свою допомогу та підтримку в реалізації найсміливіших його починань. Блок ІД* 7-а позиція* Наглядова функція* "Вольова сенсорика"Про свої вольові якості Дюма говорить приблизно так: "Я тільки недавно зрозумів, що в мене, виявляється, велика сила волі". Сила волі у Дюма дійсно є і справді велика, але він не дозволяє собі користуватися нею без особливої потреби. Тому часто справляє враження м'якої, розслабленої людини, яка намагається бути дуже акуратною і делікатною в методах свого вольового впливу. Це пояснюється тим, що вольова сенсорика Дюма підсвідомо налаштована на дуже вразливу вольову сенсорику Дон Кіхота. Тому відкритого вольового тиску Дюма намагається ні на кого не чинити. (Підсвідомо він це тримає як надзвичайний захід для екстремальної ситуації.) Якщо ситуація цього вимагає, Дюма може бути і жорстким, і суворим, але він ніколи не зловживає своїми вольовими якостями. Дюма не любить працювати на посаді, яка зобов'язує вимагати жорсткого та беззаперечного підпорядкування. Дюма - завжди "м'який" і душевний керівник, навіть на найвищому щаблі влади. (Актори-Дюма, граючи ролі жорстоких володарів, як правило, не мобілізують свою вольову сенсорику - вони завжди грають їх зовні м'якими та душевними, але внутрішньо строгими та непохитними, тобто грають самих себе.) Жорсткість Дюма проявляється тільки в тому випадку, якщо його "м'яка" дія не приносить жодних позитивних результатів. Якщо, наприклад, на його прохання відповіли відмовою, Дюма створює обстановку абсолютно нестерпного напруження, а це, як правило, коштує йому велику витрату сил. (А доводити себе до надмірної напруги Дюма не любить і свої сили воліє витрачати економно.) Застосовувати методи вольового впливу Дюма дуже не любить. Йому неприємно навіть потрапляти в ситуацію, яка його до цього примушує: йому неприємно дорікати, неприємно мстити. Підсвідомо налаштований на вразливу сенсорику і етику Дон Кіхота, Дюма розуміє, що така дія припустима лише в крайньому випадку, коли його прохання постійно ігноруються, коли його інтереси абсолютно не беруться до уваги, коли його жертви зовсім ніким не помічаються. Прикро за свої даремно розтрачені сили і він демонстративно ігнорує інтереси свого партнера, мстить (але це надзвичайний захід!). У звичайних умовах Дюма не схильний ні карати, ні змушувати. Намагається всього досягти "по-доброму", методом переконання. Не любить скандалів, воліє у спірних питаннях розбиратися спокійно, без негативних емоцій і лише на основі фактів. У спілкуванні намагається не вживати жорстких етичних заходів: йому неприємно сваритися, неприємно відмовляти. Буває навіть ніяково перервати небажане знайомство. Тому побоюється безцеремонних та нав'язливих людей. (Необхідність підтримувати спілкування, в якому він не зацікавлений, іноді сприймається ним як серйозна проблема.) Не здатний робити кар'єру методом вольового тиску. (Усього досягає лише завдяки своєму таланту, терпінню та вмінню налагодити особисті контакти.) Ні лобом, ні ліктями працювати не здатний. Умов жорстокої конкуренції намагається уникати. Ні за владу, ні за вплив боротися не має наміру – це не його цінності. Але поставити себе у безвихідь Дюма нікому не дозволить. Не дозволить позбавити себе права вибору, нікому не дозволить посягати на особисту свободу. Він цього не дозволить навіть своєму дуалу Дон Кіхоту, якого іноді "заносить" вольовою сенсорикою настільки, що він починає розігрувати з себе роль тирана і деспота. У такому разі Дюма одразу намагається логічно та етично розібратися у причинах такої поведінки. Намагається усунути ці причини, намагається заспокоїти та логічно переконати свого дуала. Йому доводиться використовувати всю свою волю і всю свою витримку для того, щоб за будь-яких умов, у самій критичній і екстремальній ситуації зберігати підкреслено гарні стосунки зі своїм партнером. Але це вже тема опису наступної функції Дюма. Блок ІД* 8-а позиція* Демонстративна функція* "Етика відносин"Дюма прагне етичної гармонії у всіх формах своїх відносин. Для нього властиво включатися в систему відносин, що вже склалася, і вибирати там зручну позицію, що відповідає його власним етичним установкам і обставинам, що склалися. Зручніше всього Дюма почувається в умовах початково доброзичливих відносин на близькій дистанції, що досить швидко склалися. (Єдині позитивні якості, властиві проблематичній етиці його дуала Дон Кіхота, - початкова доброзичливість і швидке скорочення дистанції.) Потрапивши в обстановку приємних і доброзичливих відносин, Дюма намагається нічим не порушувати етичну гармонію, що склалася, а навпаки - внести в загальний емоційний лад свій посильний внесок. Гарне ставлення до себе Дюма сприймає зі щирою подякою: "Я була така зворушена його подарунком, я йшла додому і плакала... просто від вдячності до цієї людини!.." Дюма дуже цінує добрі стосунки і намагається зробити все від нього залежне, щоб їх зміцнити. Тому його прихильність іноді набуває перебільшених, демонстративно виражених форм. Ставлення Дюма - це завжди яскрава і демонстративна реакція на ставлення до нього оточуючих. Якщо виникає якесь непорозуміння, Дюма починає демонстративно ображатися. Однак на користь сприятливого розвитку відносин зі своїм партнером Дюма змушує себе не "застрявати" на своїх образах, оскільки це призводить до дуже серйозних етичних ускладнень, які йому ж самому і доводиться виправляти, що для нього становить певні труднощі. Аспект етики відносин у Дюма знаходиться не на найвигідніших позиціях, тому він робить все від нього залежне, щоб підтримати з партнером рівні, доброзичливі відносини і жодним чином не доводити справу до конфлікту. Дюма намагається підтримати будь-який позитивний імпульс з боку партнера та використовує будь-яку можливість для того, щоб задати своїм відносинам з партнером яскраво виражений позитивний напрямок. Це пояснюється тим, що Дюма підсвідомо налаштований на дуже слабку і вразливу етику свого дуала Дон Кіхота, якому дуже важливо, щоб його гарне ставлення відразу ж знаходило відгук у партнера. Якщо Дон Кіхот не отримує яскраво вираженої реакції на свої етичні дії, він починає нервувати і виводити свого партнера на "етичні розбірки", поки не переконається, що його партнер ставиться до нього дійсно добре. Якщо відносини виражаються недостатньо демонстративно, Дон Кіхот їм просто не вірить. Демонстративно виражена етика Дюма позбавляє Дон Кіхота необхідності влаштовувати перевірку почуттів свого партнера. (Приклад: Дон Кіхот, якому почуття його дружини здавалися недостатньо яскраво вираженими, одного разу викрав і сховав свого власного сина для того, щоб подивитися, чи здатна його дружина бути "справжньою матір'ю".) Якщо Дюма через отримане виховання соромиться відверто демонструвати свої почуття, якщо йому здається, що це непристойно, що його стосунки ще недостатньо визначилися, що він поки що фальшивить або переграє, у нього виникають серйозні проблеми зі своїм дуалом. Оскільки Дон Кіхоту, в силу його вразливої етики, необхідно якнайшвидше переконатися в тому, що поряд з ним люблячий і відданий друг. Захищаючи інтереси близької та коханої людини, Дюма із задоволенням бере на себе функції дипломата. Чудово використовує своє вміння налагоджувати контакти з людьми, він здатний досить швидко примирити свого дуала з оточуючими. Дон Кіхот, у свою чергу, це помічає і сприймає з вдячністю. У присутності Дюма він завжди почувається набагато впевненіше, хоча б тому, що почувається захищеним. Дюма без особливих для себе зусиль заспокоює Дон Кіхота, згладжує його етичні незручності та проблеми, перемикає його на якісь нейтральні та абстрактні теми. У разі незручності відволікає від нього увагу публіки. Причому робить все це легко та природно, чим і створює своєму дуалу зручну обстановку для спілкування та допомагає йому почуватися добре, приємно, комфортно. Демонстративна доброзичливість Дюма необхідна умова його сенсорної гармонії, основна передумова його сенсорної програми. Описи інших авторів: Воробйова В. Сенсорно-етичний інтроверт - "Дюма" Вайсбанд І.Д. Сенсорно-етичний інтроверт - "Дюма" Чоловічий опис: Сенсорно-етичний інтроверт - "Дюма" |
© 2022-2024 Соціоніка.інфо Адміністратор