Соціоніка



Головна
Соціонічний тест
Соціонічні типи
Модель А
Соціонічні аспекти
Аспекти за В.Д.Єрмаком
Ознаки типів
Ознаки Рейніна
Алгоритм обробки інформації
Інтертипні відносини
Таблиця відносин
Хто такий дуал
Рекомендації із сумісності
Соціонічні квадри
Малі групи
Дуальна природа людини
Соціонічні поняття
Типові помилки



Функціональні описи В.Стратієвської
з книги "Як зробити, щоб ми не розлучалися", МСП, 1997 р.

Габен - сенсорно-логічний інтроверт (опис соціотипу)

Блок ЕГО "1-а позиція"* Програмна функція* "Сенсорика відчуттів"

Для представників цього типу характерне прагнення убезпечити себе від неприємних відчуттів. Піти в затишне, комфортне усамітнення, піти в приємне суспільство, в "теплу компанію", що допускає легкі стосунки, які ні до чого не зобов'язують; піти у спогади, що яскраво і точно відтворюють приємні враження, якось пережиті і надовго запам'яталися. ("Я як зараз пам'ятаю запах свіжоскошеної трави футбольного поля, на яке я вийшов перший раз у житті...")

Габени наділені винятковою пам'яттю на приємні відчуття. Здатні відтворити та описати відчуття кольору, запаху, смаку. Описати враження пережитого, побаченого та почутого. (Спогад звуків у фільмах Андрія Тарковського (Габена) використовується як свого роду "сенсорна символіка", виражене відчуття несе певне смислове навантаження.)

Габен вміє спостерігати відчуття, яке відчуває інша людина. Причому особливо добре зауважує неприємні відчуття. (У фільмах Тарковського деякі неприємні відчуття засняті в повільному темпі і крупним планом - так, щоб глядач встиг звернути увагу на цю деталь, оскільки вона має певне смислове значення.)

Габен - єдиний з усіх типів особистості, хто абсолютно безпомилково помічає ті самі потаємні відчуття і потреби, які не кожна людина в собі помічає і в яких не завжди зізнається. Більше того, Габен може підійти до незнайомої людини та сказати їй про це. Може підказати, як позбутися неприємних відчуттів, може йому допомогти. Наприклад, може по очах людини визначити, що та голодна, може запросити її до себе додому та нагодувати. Фізичну незадоволеність людини визначає безпомилково, більше, неспроможний залишитися до неї байдужим. Габена дратує навіть мимовільне спостереження чужих страждань.

Габен дуже цінує створене ним відчуття фізичного та душевного комфорту. Тому намагається уникати подразників, які руйнують його внутрішню гармонію. А дратувати його може і неестетичність чийогось вигляду, і різкі запахи чи звуки, і тьмяне освітлення, і перевантажений інтер'єр, і обшарпані стіни, і неприємні інтонації в голосі. Будь-який прояв фізичного та емоційного дискомфорту впливає на його настрій (іноді навіть на потенцію), викликає у нього внутрішній протест, бажання терміново змінити обстановку. Габен завжди намагається ізолювати себе від навколишніх подразників. Наприклад, перебуваючи вдома, може відключати телефон, щоб ніщо не заважало його приємній самоті.

Наслідуючи свою сенсорну систему взаємовідносин, Габен вважає за краще сприймати гармонію відчуттів у комплексі: об'єкт одночасно має бути і естетичним на вигляд, і приємним на дотик, на колір, на смак і на запах. Гармонія відчуттів, що сприймаються, основна вимога, що пред'являються представниками цього типу до навколишньої дійсності.

Представникам цього типу властива спокійна, розмірена пластика рухів. Поєднання зовнішньої м'якості та розслабленості із внутрішньою стриманістю.

Вдягаються просто, зручно та зі смаком. Люблять практичний спортивний стиль. Будь-який, навіть робочий одяг вміють носити з невимушеною витонченістю. Незалежно від призначення одягу Габени завжди затишно і зручно почуваються в тому, що на них одягнено. Найменше Габен зацікавлений гнатися за модою, оскільки у смаках досить консервативний. Вважає за краще виглядати акуратним і доглянутим, хоча не соромиться і в робочому одязі з'являтися всюди, де йому заманеться.

Габен вміє прислухатися до своїх відчуттів, любить про них розповідати, аналізувати їх. Цінує природну красу та гостроту відчуттів. Неповнота одержуваних відчуттів, як і пересичення ними його дратує, іноді викликає огиду.

Любить і цінує задоволення в усіх їх проявах і в жодному разі від них не відмовляється; вміє їх надовго розтягувати завдяки своїй здатності знову і знову відтворювати в пам'яті приємні відчуття. Прагнення до задоволень для Габена - це скоріше норма життя: "А хто не прагне до задоволень? А що, треба жити і обов'язково мучитися? Якби в мене було десять життів, я одне прожив би так, як хоче мама, іншу - як хоче дружина... Але в мене одне життя і я його проживаю так, як хочу."

З думкою, що "за будь-яке задоволення в цьому житті треба платити", категорично не згоден. Габен взагалі не приймає такої постановки питання. Задоволення у його розумінні – індивідуальний настрій суб'єктивних відчуттів. Вміння налаштовуватись на отримання задоволення це його суб'єктивна здатність, його індивідуальна заслуга. Так, навіщо ж треба за це розплачуватися?

Ні за яких обставин Габен не підставить під удар свій особистий добробут, комфорт та спокій. Більше того, таких обставин він намагається не створювати, а якщо вони вже склалися несприятливим для нього чином, намагається вийти із ситуації з найменшими для себе втратами.

Внаслідок таких установок Габен може здатися людиною егоїстичною і себелюбною. І така думка оточуючих дійсно суттєво ускладнює життя представникам цього типу. Втім, Габени завзято відстоюють своє право жити так, як їм хочеться, мотивуючи його тим, що не мають наміру нікому завдавати неприємностей і дійсно дуже переживають, якщо їхній спосіб життя змушує когось страждати.

Габенам приносить задоволення в першу чергу відчуття власних сил та власного здоров'я. Багато хто з них намагається вести здоровий спосіб життя. Віддають перевагу тому виду спорту, який більш насичений яскравими враженнями та сильними відчуттями: альпінізм, туризм, підводне плавання. Спорт для Габена - це не тільки випробування витривалості, це ще й відчуття повноти життя, яскравості та повноти вражень. (Образ відважного мандрівника-першопроходьця надзвичайно приваблює представників цього типу, тому деякі з них серед улюблених письменників насамперед називають Джека Лондона).

Багато габенів із задоволенням дотримуються здорового режиму харчування, захоплюються вегетаріанською їжею або "сироїдінням". Всі без винятку представники цього типу чудово вміють готувати, практично не навчаючись цього. Цінують природну красу смакових відчуттів, тому можуть спокійно дотримуватися дієти без солі і обходитися без гострих приправ.

Серйозно займаються профілактикою свого здоров'я, дієтами, гімнастиками. Деякі з них у прагненні вийти на максимально ефективний біоенергетичний режим і досягти повної концентрації відчуттів захоплюються йогою, займаються медитацією, прагнуть пізнати межі своїх сенсорних можливостей.

Люблять ходити пішки, причому в їхній ході відчуваються злагодженість та розмірений автоматизм рухів. Протягом усієї ходьби Габени тримають рівний, заданий темп. Не люблять зупинятися, чекаючи відсталих, тому вважають за краще ходити пішки на самоті. Ходьба для Габенів – ще й спосіб зосередитись на своїх думках. Процес ходьби для них іноді буває важливішим за мету проходження.

Габени наділені тонким відчуттям гармонії кольору, лінії і форми.

Не люблять переважної монументальності. Їм подобаються прості форми, позбавлені декоративних надмірностей. Вміють раціонально використовувати простір, навіть у тісному приміщенні можуть створити ілюзію широчини та відчуття неперевантаженого простору. (Зразок габенівської естетики найточніше представлений естетичними традиціями Японії, поєднання гармонії та функціональності простих та природних форм.)

У будинку не терплять зайвих речей і без жалю їх викидають. У побуті вміють обходитися малим. Вміють організувати комфорт мінімальними засобами. Вміють створити відчуття затишку та впорядкованості за будь-яких умов та обставин.


Блок ЕГО* 2-а позиція* Творча функція* "Ділова логіка"

Представники цього типу наділені здатністю діяти розважливо, продумано, доцільно в будь-якій, найнепередбачуванішій ситуації. Будь-яку проблему, будь-яке технічне завдання вони вирішують методично та раціонально. З будь-якої роботи намагаються отримати максимум користі, будь-яку ідею розробляють так, щоб вона реалізувалася з максимальною віддачою.

Своє призначення Габен бачить у тому, щоб розробляти нові методики та нові технології. Будь-яке наукове відкриття цікавить його з погляду саме практичного застосування.

До будь-якої роботи застосовує раціональний підхід, причому його раціоналізм ставить насамперед своєю метою підвищення ефективності та полегшення умов праці.

Будь-яку роботу виконує якісно, методично, у розміреному темпі, ретельно опрацьовуючи деталі.

Робоче місце ретельно готує, обладнуючи всім необхідним. Робочі інструменти у Габена завжди акуратно розкладені - іноді навіть на однаковій відстані один від одного. Процес підготовки до роботи для Габена таке ж священнодіяння, як і сама робота.

Що б не робив Габен, чим би не займався, він все робить неквапливо, докладно, отримуючи максимум задоволення від самого процесу роботи.

З ентузіазмом може взятися за будь-яку цікаву справу, аби вона приносила реальний, відчутний результат. Може ретельно і методично розбирати найскладніші і заплутані відносини. Може успішно виконувати роботу, яка іншим здається абсолютно нездійсненною, наприклад, полагодити безнадійно зіпсований прилад, використовуючи для цього найнесподіваніші пристрої. (Але якщо Габен відмовиться ремонтувати будь-яку річ і вважатиме, що вона остаточно втратила свої функціональні властивості, її можна сміливо викидати.)

Будь-яку складну і важкорозв'язну проблему вміє розділити на кілька поетапних, посильно вирішуваних завдань: "... А ти уяви, що твоя проблема - це як величезна земляна гора і розгребти її можна, тільки якщо будеш по жменьці розносити землю вбік. Хоча б щодня по одній жменьці... А там дивишся, проблема сама вирішиться."

Для Габена процес вирішення проблеми – це така сама робота. Тому намагається вирішувати її планомірно, послідовно, цілеспрямовано, із задоволенням. (Задоволення приносить свідомість того, що справа, хоч і повільно, але просувається.)

Габен вміє і любить прислужити справою. Конкретна допомога у вирішенні ділових, технічних та побутових питань - у його розумінні найкращий спосіб довести свою дружбу та домогтися прихильності.

Ніколи не займатиметься справою, яка не приносить йому морального задоволення. Важливо, щоб його робота добре оплачувалася, але може зробити її і безкорисливо, "як подарунок". Якщо робота його захоплює, із задоволенням займається нею і свого часу.

Свою думка у ділових питаннях вважає за краще доводити результатами роботи. Задоволений, коли його праця отримує високу оцінку. У будь-якій справі прагне досягти високого професіоналізму. До оцінки будь-якої роботи – і своєї, і чужої, відноситься дуже критично. Вибагливий і до себе, і до інших. Його похвалу буває нелегко заслужити.

Оцінюючи естетичну сторону роботи, що виконується, надає чималого значення й оригінальності загального задуму. (Причому оригінальність іноді навіть оцінює вище естетики, оскільки Габен дуже навійливий цим аспектом. Тому робота, що не відрізняється оригінальністю, навіть якщо вона естетично бездоганна, може не викликати в нього захоплення. Також ним буде забракована і робота, яка не відповідає його власному уявленню про задану тему).

Габен обожнює інструктувати, пояснює все чітко і зрозуміло. Вміє та любить навчати. (І повчати.) Йому приємно, коли з будь-якого приводу до нього звертаються за порадою чи консультацією. (Чим чудово користується його дуал Гекслі.) Вважає своїм обов'язком навчати навіть найпростішим речам. (Наприклад, подаючи чай, одразу пояснює гостям, як він його заварює.)

Любить у доступній і зрозумілій формі пояснювати послідовність виконуваної ним роботи. Любить працювати наочно, у присутності "глядачів". Наприклад, лагодить електроприлад і зразу пояснює, в чому причина його поломки і як треба його правильно експлуатувати. (Якість, що високо цінується його дуалом Гекслі, в руках якого все дуже швидко ламається, оскільки він зазвичай не обтяжує себе читанням інструкцій, але саме тому вдячний кожному, хто береться полагодити його річ.)



Блок СУПЕРЕГО* 3-а позиція* Нормативна функція* "Інтуїція часу"

Час Габена витрачається на те, що приносить йому задоволення, на те, що йому приємно, на те, що його захоплює, і на те, що йому цікаво. А оскільки його інтерес насичується іноді досить швидко, у розпорядку Габена періодично виникають непередбачені порожнечі, які він спонтанно заповнює улюбленою роботою, спілкуванням з друзями, "самопізнанням".

Любить повільний, розмірений ритм життя, хоча періодично у нього виникає бажання жити інтенсивніше і діяльніше.

Представники цього типу вважають за краще жити за гнучким та мобільним графіком, намагаючись заздалегідь нічого не загадувати і не планувати. Наприклад, Габен може з'явитися на призначену ним зустріч, але через 15 хвилин відчути нудьгу та бажання "змінити обстановку". А оскільки терпіти дискомфорт вище за його сили, він зазвичай посилається на непередбачені, "невідкладні справи" і йде туди, де, як йому здається, він зможе провести час приємніше та цікавіше.

Габену важко бути пунктуальним, хоч він і намагається всюди встигати. Йому хочеться виконати всі намічені справи, хочеться, щоб робота була продуктивнішою, а діяльність більш плідною, тому він намагається продуктивно витрачати час.

Іноді змушує себе розпланувати свій день і виконати все намічене, але потім зауважує, що процес роботи з огляду на годинник не приносить йому ніякого задоволення. І крім того, постійно виникають якісь спокуси, від яких йому не хочеться відмовлятися на догоду своєму розпорядку. Наприклад, якщо він розраховує зайти до сусідів на хвилинку, але застає там приємне суспільство, до якого його запрошують приєднатися, хіба він зможе відмовитися? Таким чином його "хвилина" розтягується на кілька годин (а іноді може тривати до ранку).

Габену важко скрізь встигнути, важко бути обов'язковим. Хоча йому буває дуже неприємно розплачуватися за свою вимушену необов'язковість (при тому, що він взагалі не любить створювати комусь незручності або створювати якісь проблеми). Саме тому Габен намагається не давати жодних певних обіцянок. (Але те, що їм обіцяно, як правило, виконується – за винятком тих обіцянок, які даються ним під примусом.) І саме тому Габену зручний такий партнер, який не вимагає від нього звіту про невідомо де і з ким проведений час, не вимагає жодних гарантій на майбутнє та поблажливо ставиться до зміни його планів; партнер, який не змушує його за будь-яку ціну дотримуватись наміченого розпорядку і не вимагає від нього неухильного виконання взятого на себе зобов'язання.

Таким партнером для Габена є його дуал Гекслі, що показує зразок ще більш розхлябаного графіка, який чудово вміє відчувати терпіння Габена, тим, що навмисно спізнюється на призначену зустріч або взагалі на неї не приходить. За допомогою такої тактики Гекслі змушує Габена особливо сильно бажати призначеної зустрічі та чудово використовує фактор часу як свого роду тактичний прийом, як інструмент своєї етичної гри. І саме так це Габеном і сприймається, тому він із задоволенням втягується в цю напівгру напіввідносини, де всі вимоги висуваються хіба що не всерйоз.

Габен не пропустить нагоди продемонструвати свою проникливість. Іноді на підставі однієї короткої зустрічі може розповісти про людину багато цікавого - про її характер, про ймовірні вчинки, про її слабкості та комплекси.

Тренує свою інтуїцію: намагається прогнозувати розвиток своїх взаємин із тією чи іншою людиною на ранній стадії свого знайомства з нею.

Зазвичай нав'язує свій темп розвитку відносин. Має звичай від початку різко скорочувати психологічну дистанцію, задаючи відносинам перспективний тон. Може в перші ж хвилини знайомства претендувати на фізичну близькість і навіть якщо знадобиться, зробити пропозицію "руки і серця". І Габен, як правило, це добре передчуває.

Часто розігрує роль стабільно успішної людини, яка не має жодних проблем. Свої неприємності зазвичай не афішує.

Має звичай часто заводити розмову про плани на майбутнє. Причому власні перспективи представляє досить оптимістично, тоді як про чужі плани висловлюється у вкрай скептичній формі. Причому, якщо для необхідної переконливості не вистачає фактичних аргументів, не вважатиме за гріх і прибрехати - аби тільки переконати та наполягти на своєму.

Така поведінка знову ж таки пояснюється його орієнтацією на інтуїцію Гекслі - на характерну для Гекслі властивість завищувати власні можливості. Скептицизм Габена запрограмований на те, щоб позбавити свого дуала зайвої самовпевненості та ілюзій, а показною самовпевненістю він передбачає підняти власний престиж в очах партнера, намагаючись у всіх відношеннях його зацікавити і якнайшвидше до себе привернути.

Гекслі, з властивою йому проникливістю, зазвичай не піддається на тактичні хитрощі Габена, тому що чудово бачить, що стоїть за його зарозумілістю, але із задоволенням "підігрує" йому, оскільки це є складовою тієї інтуїтивно-етичної гри, в процесі якої і відбувається їхня дуалізація.

Блок СУПЕРЕГО* 4-а позиція* Мобілізаційна функція* "Етика емоцій"

Свою сенсорну програму Габен вельми своєрідно пов'язує з аспектом етики емоцій. Ніякі почуття, жодні перепади настроїв не повинні руйнувати гармонію його відчуттів.

Чуттєві задоволення на тлі занадто (або недостатньо) виражених емоцій перестають бути для Габена приємними. Для нього дуже важливо, щоб емоційне забарвлення відносин, що складаються, не заважало процесу сприйняття сенсорних відчуттів. Тому емоційний настрій партнера, а головне - якість емоцій, що висловлюються ним, мають для Габена виключно важливе значення. У багатьох випадках Габен бере на себе роль "регулювальника" емоцій свого партнера. Наприклад: якщо Габену здається, що партнер недостатньо емоційний, він переконує його "розкріпачитися" і не соромитися висловлювання своїх почуттів. Але варто тільки "розкріпаченому" партнеру висловити свої емоції більш відверто, у Габена виникає непереборне бажання дещо охолодити його почуття, оскільки такий емоційний запал здається йому надто обтяжливим і таким, що наче багато до чого зобов'язує.

У Габена є свої способи "регулювання" емоційних поривів партнера - він то розпалює, то охолоджує його. Причому іноді це робиться методом зміни психологічної дистанції: Габен то ніби припиняє свої відносини з ним, то як ні в чому не бувало знову відновлює їх. Причому йому й на думку не спадає, що, "регулюючи" емоції людини подібним чином, він іноді змушує її дуже сильно страждати. Але найчастіше такою поведінкою він сам себе підставляє під бурхливе та неприємне з'ясування стосунків, під скандали та істерики. Тобто саме те, чого він намагається уникнути, регулюючи почуття свого партнера, як воду з-під крана, саме це, зрештою, він і отримує - відсутність душевного спокою і серйозні етичні неприємності.

Ніякого емоційного впливу на себе Габен намагається не допускати. Більше того, він тому і намагається не висловлювати жодних емоцій, щоб не давати приводу до емоційного впливу. Тому, хоч би як складалися етичні умови його відносин, Габен завжди намагається створити враження незворушності, емоційної неприступності та непроникності.

Габена дратують будь-який прояв грубості, хамства, різкий і скандальний тон. І хоча далеко не всі представники цього типу відрізняються бездоганними манерами, їхня власна грубість найчастіше проявляється як реакція у відповідь або як образа на чужу нетактовність. (Наприклад, якщо якась ініціатива Габена не зустріне розуміння у відповідь, він може дуже образитися і навіть нахамити.)

Критику власної поведінки переносить як болісне катування, але зовні нізащо цього не покаже. Будь-які спроби відчитати Габена, лаяти його, зробити йому навіювання ні до чого не приведуть. Він може з незворушним виглядом (іноді навіть з посмішкою) все це вислухати і як ні в чому не бувало продовжувати в тому ж дусі. Але це аж ніяк не означає, що отримане навіювання пройшло для нього абсолютно безболісно і непомічено.

Уявна бездушність і непроникність Габена - захисна реакція на будь-який емоційний тиск. Чим сильніше на нього впливають, тим менше емоцій він висловлює.

Як би не реагував Габен на звинувачення, що йому висуваються, не слід намагатися виводити його зі стану хоча б показної душевної рівноваги з метою перевірити, наскільки болісно він сприймає висловлене. Оскільки це саме та ситуація, в якій Габен абсолютно не зацікавлений виявляти свою вразливість та глибоку чутливість. Спочатку доброзичливий і миролюбний, він і сам страждає від заподіяної образи, але будь-яка спроба розвідати ступінь його емоційної сприйнятливості обурює його до глибини душі, як виняткова ганебність, як проникнення в його "свята святих" із найпідлішими намірами. "Я не люблю, коли мені лізуть у душу, тим більше, коли в неї плюють" (Висоцький).

Область чуттєвих переживань для Габена це святиня, це найбільше та незбагненне таїнство, до якого він ніколи нікого не підпускає. Він швидше віддасть перевагу виглядати в чиїхось очах байдужим бовваном, ніж дозволить комусь виявити свій справжній душевний стан.

Він з останніх сил намагатиметься виглядати стриманим, спокійним, таким що володіє ситуацією, незворушно посміхається, аби не видати своїх справжніх переживань. Будь-яка спроба зламати його "броню" посиленим емоційним впливом (простіше кажучи, істериками та скандалами) сприймається ним як жахливе діяння, яке не має собі рівних. І реагує він на це відповідно - страшним емоційним вибухом, який його дуже вимотує і про який він згодом шкодуватиме.

Може виникнути питання: як може людина, яка всіма силами оберігає свої почуття і свій душевний спокій, дозволяти собі диригувати чужими емоціями? Як він може регулювати силу почуттів інших людей, змушувати їх через це страждати і спостерігати їхні страждання з навмисним спокоєм?

Така ситуація дійсно виникає в тому випадку, якщо поруч із Габеном виявляється людина, психологічно з нею несумісна. Але оскільки Габен підсвідомо зорієнтований на гнучку емоційність свого дуала Гекслі, він не бачить нічого поганого у тому, щоб пристосовувати партнера під свій емоційний поріг. Сприймаючи кожного партнера як свого дуала, він, природно, припускає, що будь-яка людина здатна пристосовуватися до його емоцій, не відчуваючи при цьому жодних труднощів.

І лише після багаторазових зіткнень із реальною дійсністю Габен починає розуміти свою помилку і дуже болісно її переживає. Внаслідок цього розчарування Габен якраз і надає перевагу комфортному усамітненню над дискомфортним спілкуванням. І тема самотності, яка дуже хвилює Габена (як і його дуала Гекслі), є наслідком цієї причини. Габен, який розчарувався і недуалізований, намагається сприймати свою самотність позитивно, намагаючись знаходити в ній приємні для себе сторони. (Якість також властива і його дуалу Гекслі.)

Блок СУПЕРІД* 5-а позиція* Сугестивна функція* "Інтуїція можливостей"

Як не намагається Габен розвивати в собі інтуїцію та здатність до прогнозування та передбачення, у нього в цьому плані виникають певні труднощі. Наприклад, характер людини йому іноді вдається зрозуміти тільки після того, як він з нею безнадійно посвариться, не кажучи вже про розуміння власного характеру, який часто для нього самого залишається незбагненною загадкою, навіть при тому, що він багато і із задоволенням займається "самоаналізом".

Габен часто оцінює можливості людини через її етичну оцінку. (".., - хороша людина, здатна багато чого досягти.")

Здатність дати точну та лаконічну характеристику будь-якій людині, так само як і вміння передбачити розвиток взаємовідносин, викликає у Габена найщирішу повагу.

Будь-яка наука, будь-який науковий метод, що розсуває межі людських можливостей, сприймається ним з інтересом та повагою.

Дуже зважає на думку людей, які вміють знаходити вихід із найважчих становищ. Із задоволенням вислуховує рекомендації про те, як слід поводитися в непередбаченій ситуації або у разі небезпеки.

Дуже навіюваний усякими аномальними явищами. Іноді може з найсерйознішим виглядом розповідати про якесь аномальне явище, яке нібито існує в його домі. Може, як таблицю множення, завчити "правила" захисту від "енергетичних вампірів", а потім на повному серйозі їх викладати.

З повагою ставиться до людей, наділених надприродними здібностями. Пробує розвинути такі самі здібності і в собі.

Дуже навіюється авторитетами. Людина, яка досягла успіхів і визнання, викликає у нього глибоку повагу.

У разі, якщо його власна діяльність не отримує належного визнання, реагує дуже болісно, оскільки порівнює свої досягнення з успіхами інших. Може посилатися на свої звання та заслуги.

Потребує людей, здатних знайти і оцінити його творчі здібності, розкрити його таланти і допомогти в їх реалізації.

Дуже поважає людей, які вміють швидко схопити суть явищ і поділитися цим з іншими. Не терпить зрівнялівки людей у чомусь. Вважає, що до кожного індивіда має бути свій підхід.

Не любить, коли критикують його здібності та можливості, - це викликає у нього внутрішній протест, оскільки зазвичай намагається всебічно розвивати свої таланти. Серйозно займається самоосвітою та самовдосконаленням.

Приклад чужих успіхів і досягнень для нього переконливий тільки в тій формі, якою це висловлюється його дуалом Гекслі. Тільки Гекслі здатний надихнути Габена, підказуючи йому оригінальні та привабливі ідеї, захоплюючи його новими, незвіданими можливостями.

Блок СУПЕРІД* 6-а позиція* Активаційна функція* "Етика відносин"

Габен завжди радіє можливості завести добрі стосунки. Не проти розширити коло нових знайомств. Щасливий, коли надається нагода надати послугу друзям. Охоче пропонує свою допомогу. Дуже любить, коли до нього звертаються за порадою.

Причому своїх послуг Габен не нав'язує – він просто надає їх, без зайвих слів. Надання послуг вважає за найкращий спосіб зав'язувати знайомства.

Наприклад, якщо Габен зав'язує знайомство з жінкою, то з'явившись уперше в її будинку, він часто відразу ж починає в ньому щось ремонтувати, причому настільки захоплюється цим заняттям, що іноді, здається, забуває про мету свого візиту.

І ось тут можна простежити два напрями у розвитку ситуації: психологічно несумісна партнерка визнає таке становище незручним, постарається відволікти його від цього заняття, запропонує йому відпочити, розслабитися, щось випити тощо. І це буде серйозною стратегічною помилкою з її боку, оскільки Габен вважатиме таку поведінку проявом вольової ініціативи у розвитку відносин. Йому здасться, що ситуація надто форсується, що в ньому надто зацікавлені та партнерка надто поспішає скоротити дистанцію. У такому разі він досить швидко відчує психологічний дискомфорт, відчує, що втрачає інтерес до партнерки і постарається якнайшвидше "змінити обстановку".

Зовсім по-іншому чинить психологічно сумісна партнерка: вона тільки заохочуватиме його трудовий ентузіазм і підноситиме йому для лагодження все, що в неї є в будинку поламаного (а може, людина тільки за цим і прийшла?). Причому займатиме його роботою доти, доки Габен сам не оголосить про своє бажання відпочити, попередньо пообіцявши, що все інше він полагодить наступного разу.

Ось тут ситуація складається саме так, як це зручно його дуалу Гекслі, тобто час побачення витрачено з користю для господарства, крім того, виникають якісь корисні перспективи на майбутнє, та ще й відносини розвиваються так, що дистанція при цьому не скорочується. А для Гекслі це дуже важливо, тому що це важливо для Габена. Гекслі будує свої стосунки ніби поза дистанцією, тому що підсвідомо знає, що так зручніше сприймати їх партнеру.

Габену справді дуже незручні стосунки із жорстко розмежованою дистанцією. Тому що суворо обумовлена дистанція передбачає певні обмеження в поведінці, передбачає якісь етичні рамки і якісь жорсткі зобов'язання. А там, де починаються рамки та зобов'язання, Габен почувається дуже незатишно. Він почувається позбавленим права вибору характеру відносин у кожній ситуації, що окремо склалася. Наприклад, Габен, налаштований на гнучку етику Гекслі, припускає, що, коли кажуть "ми можемо бути з тобою хорошими товаришами", - це треба розуміти як прихований натяк на те, що "ми можемо бути з тобою фізично і духовно близькими людьми". Але коли дотримуючись "товариських відносин", партнерка суворо тримає його на "піонерській відстані", Габен почувається явно спантеличеним. З іншого боку, варто лише назвати речі "своїми іменами", як Габен починає відчувати незручність, і, як наслідок цього, психологічний дискомфорт.

Габени дуже не люблять, коли про інтимні речі говорять відкритим текстом - це для них все одно, що згадати ім'я Бога всує. (Тому Гекслі про інтимні стосунки говорить натяком, завуальовано.) Внутрішньо Габени дуже гидливі та чутливі до будь-якого прояву вульгарності.

Габен не любить, коли "вносять ясність" у відносини, не любить у них чітких розмежування прав та обов'язків. Весь час намагається "розмити межі" обмежень, збити дистанцію відносин, зробити її незалежною від прав та обов'язків. "Які можуть бути обов'язки? Якщо мені добре з людиною, я й так для неї все зроблю..."

Але якщо Габену "погано з людиною", він виходить із ситуації з такою ж легкістю, з якою виходять з кімнати, просто повертається і йде, не кажучи куди і не пояснюючи причин. Про себе може нагадати дуже нескоро, зовсім несподівано і навіть тоді, коли його найменше хочуть бачити. І при цьому може щиро дивуватися, чому його не бажають приймати в колишній якості. Хіба він зробив щось погане? - він лише відпочив від психологічного дискомфорту, щоб з новими силами повернутися до коханої людини. А те, що на відновлення душевних сил йому знадобилося дуже багато часу, - це його особиста справа і стосується лише його суб'єктивних відчуттів. (Хоча, звичайно, в рамках "відновлення душевних сил", Габен може розвивати відносини з кількома партнерами одночасно або по міняти їх по черзі.)

Як уже говорилося, Габен дуже дорожить гармонією своїх суб'єктивних відчуттів, так само як і своїм душевним спокоєм, тому його етичні стосунки не завжди легко складаються.

Найменше проблем доставляють Габену чітко визначені дружні стосунки - для друзів у нього завжди знайдуться час і бажання щось зробити. Дружба, у його розумінні, стосунки взаємні та добровільні.

Відносини з дітьми завжди дуже хороші. Габени обожнюють своїх дітей та онуків. Взагалі легко знаходять контакт із дітьми. (Габени, як правило, чудові вчителі.)

Проблеми починаються, коли у відносини привноситься почуття обов'язку. Габен не любить нікому та нічим бути зобов'язаний. Він відвідуватиме родичів тільки тоді, коли йому самому захочеться з ними поспілкуватися: інакше спілкування з ними не принесе йому задоволення. Габен намагається уникати відносин, які цілком і повністю базуються на обов'язках та зобов'язаннях. "Візити ввічливості" до родичів, де йому доводиться вислуховувати закиди, повчання, або, що ще гірше, докладний звіт про погане самопочуття, для Габена тортури третього ступеня.

Габен терпіти не може моралі. Йому простіше "стати добрим", коли його таким вважають.

Не дозволяє себе "карати". Відповідає добром лише тоді, коли відчуває, що до нього щиро прихильні. Не дозволяє жодних спроб себе перевиховати - одразу віддаляється чи замикається в собі.

Схильний до співчуття та милосердя. Своїх симпатій та антипатій не демонструє. (Хіба що іноді навмисно не приховує своїх бажань.)

Своїх заслуг не випинає, але з невдячними людьми намагається не мати справи. Не любить ні про що просити - оскільки і без прохання вміє добиватися того, що йому потрібне.

Партнеру, з яким йому добре і з яким він себе приємно і спокійно почуває, довіряє повністю і беззастережно, дозволяючи йому навіть деяку фривольність у поведінці.

Партнеру, з яким немає повного порозуміння, не довіряє та ревнує з найменшого приводу.

Вважає себе надто довірливим, вважає, що його легко можна обдурити. З цієї причини мало кого підпускає до себе на близьку дистанцію.

Близька дистанція виникає у нього з відносин "поза дистанцією" - на підставі дуже чуйної, гнучкої та мобільної етики відносин, тобто саме така, яка властива його дуалу Гекслі. З представниками інших соціонічних типів близькі стосунки у Габена складаються досить важко та проблематично.

Блок ІД* 7-а позиція* Наглядова функція* "Вольова сенсорика"

Вміє чинити сильний вольовий тиск, причому ніколи не використовує для цього наказний тон.

У випадку, коли Габену потрібно підкорити людину своїй волі, він це робить шляхом впливу на його чуттєву сенсорику - починає виражати цілу "гаму" неприємних відчуттів: нетерпіння, болісне бажання, роздратування, страждання, образу, ворожість. Внаслідок такого впливу створюється нетерпимий сенсорний дискомфорт, що болісно діє на людей, сенсорика відчуттів яких розташована на вразливих або підсвідомо регульованих позиціях.

Діючи таким методом, Габен порівняно легко домагається задоволення багатьох своїх бажань та вимог.

Цим самим способом він користується для того, щоб різко "скоротити дистанцію" зі своїм вічно вислизаючим дуалом Гекслі.

Габени не мають уявлення про силу свого вольового впливу. Вони її не усвідомлюють, не відчувають, не віддають собі звіт про неї. Часто самі собі вони здаються м'якими, поступливими людьми. Не завжди розуміють, чому інші їм так швидко поступаються, і зазвичай відносять ці "поступки" за рахунок "слабкості людської натури" або приписують їхньому ймовірному збігу бажань.

Зі свого боку, Габен уважно слідкує за тим, щоб особисто на нього ніякого вольового впливу не здійснювалося, причому це "спостереження" у нього реалізується підсвідомо.

Щоразу, коли на Габена робиться спроба чинити тиск, він починає відчувати неприємні відчуття: страх, напруга, хвилювання, роздратування. Цих відчуттів він прагне якнайшвидше позбутися, тому завжди найпростішим і доступним способом виходить із ситуації - просто, повертається і йде, нічого не кажучи і на які питання не відповідаючи. Затримати його чи повернути – неможливо: під "вольовий тиск" Габен не повертається. (Якщо це відбувається в ситуації телефонної розмови, Габен може перервати розмову і відключити телефон, а на додаток до всього може ще й піти з дому, щоб його точно ніхто не знайшов.)

Будь-яка спроба позбавити Габена можливості виходу із ситуації знову ж таки ні до чого не приведе - він як партизан перетерпить будь-яке випробування, але тиску не підкориться і слабкості не проявить. (У конфліктній ситуації іноді може створити видимість поступки, але це свого роду тактичний прийом.)

Як будь-який представник четвертої квадри, Габен дуже цінує свою внутрішню свободу і незалежність і нікому не дозволить на неї зазіхати: перед начальством не боїться, наказному тону не підкоряється, на команди не реагує - у будь-якій ситуації діє тільки на власний розсуд.

Добитися від Габена будь-якої поступки можна тільки, якщо попросити його в м'якій, але наполегливій формі. Іноді навіть достатньо у формі напівнатяків. На прямий вольовий тиск нема чого навіть і розраховувати.

Блок ІД* 8-а позиція* Демонстративна функція* "Структурна логіка"

У ситуації зіткнення думок Габену дуже важливо залишити за собою останнє слово. Дуже важливо, щоб його думку було визнано. (Аспекти "вольової сенсорики" і "структурної логіки" іноді включаються в роботу одночасно, оскільки розташовані на одному блоці) Включаючись у суперечку, Габен іноді навіть начебто забуває, заради чого він це робить. І часто сперечається не з міркування пошуків істини, а з прагнення нав'язати свою точку зору або з бажання показати себе не дурнішими за інших. Причому чим нижчий рівень інтелекту Габена, тим з більшим апломбом він його демонструє.

Буває, що Габен використовує у суперечці явно неприпустимі прийоми: посилається на якісь маловідомі, мало не вигадані авторитети, цитує якісь сумнівні факти з малоавторитетних джерел. І що характерно - завжди наполягає на незаперечності своїх "доказів".

Суперечка з Габеном далеко не завжди доставляє інтелектуальну насолоду його опонентам. Власні оригінальні думки він, через свою слабку інтуїцію, як правило, не часто висловлює. Тому вся полеміка зазвичай зводиться до не завжди доречного цитування, яке іноді тільки відводить у бік від теми, що обговорюється, і, крім того, втрачаючи ініціативу в суперечці, Габен починає або тиснути, або нервувати і дратуватися - і те, й інше спостерігати буває дуже неприємно.

Габен не пропустить нагоди продемонструвати свої знання в різних областях, причому попередня підготовка йому для цього не потрібна. Інтереси його справді досить великі, але через це часто поверхневі. Тому щоразу, коли надається можливість висловитися на знайому йому тему, Габен це робить, практично не замислюючись і не надто вдумуючись у сенс. (За принципом, "що бачу, про те і говорю".) Причому безглуздість власних висловлювань його іноді зовсім не бентежить: головне для нього в цій ситуації справити враження "цікавого" співрозмовника.

Таке враження насамперед розраховане на його дуала Гекслі, який зазвичай сприймає людину такою, якою вона себе підносить.

Демонстративні міркування важливі для Габена ще й тому, що припускають подвійний психологічний зміст. З одного боку - це сенс його міркувань, до якого він, здавалося б, навіть не завжди прислухається, з іншого боку лукава і багатозначна іронія, яку він у цей момент висловлює поглядом - і усмішкою, що злегка стримується і яка не має ніякого відношення до суті його міркувань.

Ось саме ця багатозначна іронія і є найважливішим елементом його етичної гри. Вона перемикає слухача на зовсім інший план відносин, змушуючи його сприймати логічні міркування Габена лише як тло або як привід для привернення уваги. І Гекслі зі своєю чудовою етичною інтуїцією це відразу ж безпомилково розуміє. Розуміє, про щоб зараз не розмірковувалось, для Габена це лише привід вийти "на контакт", це лише спосіб привернути до себе увагу і втримати його.

На тлі такої "логіки" Гекслі відчуває, що може цілком спокійно висловлюватися на будь-яку тему без побоювання бути викритим у логічних протиріччях. Гекслі розуміє, що до логічного сенсу тут прислухатися не будуть, оскільки тут йде інша гра, до якої логіка не має жодного відношення.

Демонстративна логіка Габена - найважливіший елемент "етичної гри", у процесі якої відбувається його дуалізація з Гекслі.

Цим же пояснюється і прагнення Габена справити сприятливе враження щодо аспекту логіки. Йому дуже важливо ні в якому разі не впустити свого престижу перед аудиторією, оскільки Гекслі не симпатизує програвшим. Крім того, Габен, підсвідомо зорієнтований на поверхневий та мінливий інтерес Гекслі, знає, як важко привернути його увагу і як важко його утримати.

І все ж таки було б неправильно стверджувати, що завжди і за всіх обставин демонстративна розсудливість Габена - це лише свого роду позерство. Зовсім ні! Адже існують якісь аспекти, які дійсно займають їхню увагу! І, аналізуючи їх, Габени вже не претендують на демонстративність. Це відноситься, наприклад, до галузі образотворчого мистецтва, де мало хто зрівняється з представниками цього типу в умінні дати порівняльний аналіз колірної гами або композиції того чи іншого художника.

Аспект сенсорики відчуттів - найбагатша тема для габенівської логіки. Габен може побачити глибокий філософський зміст у композиційному розташуванні колірних і тональних плям. Наприклад, кожен із фільмів Андрія Тарковського в естетичному плані є взірцем габенівської філософії. Тут і суворо симетрична побудова кадру, і компонування його у формі триптиха (тричастинної композиції), і гра кольорових і тональних плям, і гра площин; тут і просторові та фактурні ефекти так, що їх можна відчути наче на дотик; гра світла і тіней, гра звуків – символіка звуків, символіка відчуттів. І вся ця сенсорна символіка наповнена глибоким змістом та філософським змістом. Через ці сенсорні символи виражаються та розглядаються найглибші соціальні, психологічні, етичні та філософські аспекти.

За допомогою логічних символів Габен виражає світ своїх найтонших чуттєвих відчуттів, стан своїх найглибших переживань. "Сенсорна символіка", у свою чергу, наповнює значенням і змістом його суб'єктивні відчуття і робить їх доступними розумінню людей, що оточують його.



Описи інших авторів:

Воробйова В. Сенсорно-логічний інтроверт - "Габен"

Мегедь В.В. СЛІ (Габен)

Вайсбанд І.Д. Сенсорно-логічний інтроверт - "Габен"

Чоловічий опис: Сенсорно-логічний інтроверт - "Габен"

Аугустинавічюте А. Сенсорно-логічний інтроверт

Панченко А.Л. Сенсорно-логічний інтроверт - "Габен"




© 2022-2024 Соціоніка.інфо Адміністратор